De zaak - The Bicycle Repair Man
Als oprichter van The Bicycle Repair Man zwaait Marc Evers de scepter over verschillende hightech servicebedrijven en begeleidt hij start-ups in zijn talentenfabriek.
Zet engineering servicebedrijven en start-ups bij elkaar in een loods in Geldrop en je krijgt een zeer energieke en innoverende kruisbestuiving, waar elk idee meteen kan worden omgezet in een prototype of productielijn. Met die gedachte startte Marc Evers in 2019 zijn nieuwe bedrijf The Bicycle Repair Man (TBRM). “Ik heb mijn hele loopbaan in de hightech machinebouw gezeten en altijd bedrijven gehad”,
zegt Evers. “Dit model om engineering-bedrijven met start-ups te combineren was al langer een idee, en toen ik vijftig werd besloot ik het te gaan doen.” Evers noemt zichzelf een initiator en kartrekker. “De ideeën voor start-ups komen uit de markt of van de ingenieurs in onze servicebedrijven”, vervolgt hij. “In de start-ups worden vooral productiemachines ontwikkeld. Het bedrijfje Industrio bijvoorbeeld bouwt grote industriële printers. Hiermee worden op dit moment schoenzolen en gebitsbeugels geproduceerd. De start-up Fast Micro maakt scanners die de verontreiniging bij de productie van micro-elektronica meten.” Doelstelling is dat de start-ups zich snel ontwikkelen. Zitten ze er drie jaar (succesvol of niet), groeien ze naar tien man of naar een miljoen euro omzet, dan moeten ze het pand verlaten.
Het concept werkt, zegt Evers. Door niet te lang theoretisch te denken en analyseren maar snel ideeën aan de praktijk te toetsen, zit de snelheid er goed in. “Moet er een prototype komen, dan zit onze Protoshop een paar meter verderop. En de mensen van ons assemblagebedrijf kunnen onderdelen fabriceren. Zo val je niet stil met je ontwikkeling maar kan je idee meteen worden gemaakt.”
Zo val je niet stil met je ontwikkeling maar kan je idee meteen worden gemaakt.
Evers is happy met zijn nieuwe bedrijf. “Ik doe wat ik het beste kan, met de energie van de jeugd. Hier worden veel nieuwe dingen bedacht. Het biedt perspectief aan mensen die echt iets willen. Omdat we allemaal bij elkaar zitten, is er onderling veel contact. Ze kunnen alles aan elkaar vragen en samenwerken, soms gaan ze zelfs samen naar klanten.”
De groei gaat sneller dan Evers had gedacht. “Het moest in vijf jaar staan maar nu na anderhalf jaar zijn we al met de zevende start-up bezig. Het idee is om met dit model ook naar de Verenigde Staten en Singapore te gaan.”
De engineeringtak van TBRM bestaat uit vier servicebedrijven: een ingenieursbureau, een detacheringsbureau, een protoshop en een assembleer- en testbedrijf. Daarbij telt de incubator op dit moment zes start-ups. Het eerder genoemde Industrio en Fast Micro; en verder Addcat (metaalgeprinte katalysatoren voor luchtreiniging in vliegtuigen en veestallen); Prespective (Digital Twin software); CatIP (IP-licenties voor gebruik van katalysatoren); en Designo (ontwikkelt software om ontwerpen voor 3D-prints te scannen).
Bedrijf: TBRM (The Bicycle Repair Man) Group
Product: Hightech incubator
Opgericht: 2019
Studie: Werktuigbouwkunde
Aantal werknemers: Totaal 120/130 (60/70 in servicebedrijven)
Omzet: 6/8 miljoen servicebedrijven, 6/8 miljoen start-ups
Over vijf jaar: “Staat TBRM als een brand, met hetzelfde model in de VS en Azië, elk met een groep van rond de 150 man.”