Hoe de maanlanding ons bezighield

Vijftig jaar geleden zette de mens voor het eerst voet op de maan. Nog steeds zijn er mensen die beweren dat deze gebeurtenis nep was. Twee TU-alumni maakten er in 2003 een toneelstuk over.

Aanleiding voor het toneelstuk En die vlag dan? was een documentaire waarin beweerd werd dat de maanlanding nep was. Twee Delftse alumni, stedenbouwkundig ingenieur Jan van der Mast en natuurkundige Allard Zoutendijk, bedachten het toneelstuk en speelden zelf de hoofdrollen.

Het verhaal: twee Hollandse wetenschappers, Piet en Henk, krijgen opdracht van Nasa om te bewijzen dat het wél waar is. Ze voeren allerlei ludieke proefjes uit die mislukken. Zoals met een voetafdruk in maanstof. Die afdruk zou volgens complotdenkers niet echt zijn: de straalmotoren van de maanlander zouden alle stof hebben weggeblazen. “Wij wetenschappers zeiden dat die voetafdruk klopt, want het is vacuüm op de maan”, zegt Zoutendijk.

Van een broodtrommel hadden de alumni een koepel gemaakt. “Met de VacuVin zou ik die ‘vacumeren’ via een slangetje”, blikt Zoutendijk terug. “Eronder lag een laag bloem, ik zou blazen om te laten zien dat die bloem bleef liggen. Dat ging natuurlijk niet dus er hing een enorme bloemwolk.”

En die vlag dan? Die kon toch niet wapperen zonder atmosfeer? Daarvoor had Piet twee vlaggetjes meegenomen, waarvan hij er een in stijfsel had gegooid. Jan van der Mast alias Piet: “Shit, hij wappert. Ik snap er niks van. Thuis werkte het wel. Misschien heeft een van de kinderen er mee lopen rotzooien.”

De twijfel bij het publiek bleef en dat was precies de bedoeling. Van der Mast en Zoutendijk wonnen uiteindelijk een prijs voor het meest innovatieve stuk op het festival.