Waterstofdrone
Onderzoekers van het micro aerial vehicle laboratory (MAV-lab) maakten een drone die verticaal opstijgt en landt en die urenlang horizontaal als een vliegtuig kan vliegen op waterstof. De drone weegt dertien kilo, heeft een spanwijdte van drie meter en is voorzien van twaalf motoren en propellers. De onderzoekers testten het toestel op volle zee vanaf een varend schip van de Koninklijke Marine. De drone kan tientallen kilometers vliegen, dat maakt hem bruikbaar als vooruitgeschoven observatiepost.
De elektrische aandrijving vanuit de accu en de energie die de waterstofcel levert, zijn op elkaar afgestemd. Op het moment dat het vliegtuig opstijgt, moeten beide aandrijfvormen namelijk tegelijk worden aangesproken omdat dit zo energie-intensief is. Vliegt het toestel in horizontale richting verder, dan schakelt hij helemaal over naar de waterstofcel.
Eenmaal op kruishoogte kun je prima af met waterstofcellen
Net als bij een hybride auto laadt de accu op tijdens de rit. “Normaal zien we de accu tijdens de vlucht in rap tempo leeg lopen”, zegt projectleider Bart Remes. “Nu gebeurt het tegenovergestelde.”
Heeft de burgerluchtvaart hier ook iets aan? “Het opstijgen kost ook bij passagiersvliegtuigen enorm veel energie. Op dat moment is extra energie vanuit accu’s wenselijk. Eenmaal op kruishoogte kun je prima af met waterstofcellen. De techniek die wij ontwikkelen is dus ook interessant voor de burgerluchtvaart.”