Na Delft - Thera Huijsmans

Toen de bankencrisis ook de bouwwereld keihard raakte, stond de jonge architect Thera Huijsmans op straat. Ze is nu docent op een technasium en richtte Archiklas op.

Thera Huijsmans

Woonplaats: Rotterdam
Burgerlijke staat: Samenwonend, drie kinderen
Opleiding: Bouwkunde, master architecture & modernity (2006)
Vereniging: Sint Jansbrug

Ik wist echt niet wat ik zou gaan studeren”, biecht Thera Huijsmans (1979) op. Toen ze een bevriende architect enthousiast over zijn werk hoorde vertellen, besloot ze dat het bouwkunde zou worden. De combinatie van creativiteit en wetenschap sprak haar aan. Het eerste jaar viel haar zwaar. “Waar medestudenten heel bewust voor bouwkunde hadden gekozen en een presentatie gaven met maquettes, kwam ik aan met een tekening op ruitjespapier. Ik had geen idee! Ik begon mijn studie met een onvoldoende.” Na een wat moeizame bachelor, kwam ze goed op stoom tijdens haar master architecture & modernity en studeerde ze in 2006 af. Huijsmans kon terugkijken op een rijk verenigingsleven bij Sint Jansbrug en een stage overzee.

Ze ging aan de slag bij een architectenbureau. Maar toen de crisis van 2008 de bouwwereld keihard raakte, verloor ze haar baan. “Om mij heen zag ik dat veel architecten zich lieten omscholen. Ik besloot de verkorte pabo te doen omdat ik omgaan met kinderen leuk vond. Hierna kwam ik terecht bij WeekendKlas Leiden, waar kinderen uit een minder bevoorrechte omgeving les krijgen van architecten, banketbakkers, artsen. Zo komen ze in contact met beroepen die misschien minder voor de hand liggen.” Uiteindelijk werd Huijsmans docent onderzoek & ontwerpen bij de technasiumafdeling op het Christelijk Lyceum Delft.

Vorig jaar startte Huijsmans samen met Karen Schuijt en Maël Vanhelsuwé Archiklas, om ook kinderen op de basisschool kennis te laten maken met onderzoekend en ontwerpend leren. De eerste pilots zijn inmiddels afgerond.

“Zo’n ontwerpcyclus die je doorloopt bij bouwkunde, kun je op allerlei onderwerpen toepassen. Ik gun het kinderen om op die manier naar problemen te kijken en deze op te lossen. We leren ze met Archiklas brainstormen, analyseren, varianten schetsen, kritisch zijn. Kinderen hebben een open houding en zijn enthousiast over deze manier van onderwijs.”

Archiklas is niet alleen voor scholen interessant, maar ook voor gemeentes of bedrijven. Zo vroeg de gemeente Rotterdam aan Archiklas om kinderklimaattafels te ontwikkelen. “Er is behoefte om kinderen bij maatschappelijke vraagstukken te betrekken. De vrije manier van denken van Archiklas ervaart de opdrachtgever als verfrissend.”

Huijsmans heeft met Archiklas de link gevonden tussen de pabo en bouwkunde en ja, wat heeft ze veel aan Delft te danken. “Als we wéér een analyse moesten maken, dacht ik vaak: ‘Daar gaan we weer.’ Toen ik studeerde had ik niet door wat ik leerde, nu ik werk wél. Zonder die opleiding had ik dit niet gekund.”