De visie van Annoesjka Cabo

Dr. Annoesjka Cabo is academisch directeur van de Teaching Academy en directeur Interfacultair Onderwijs. Ze wil nieuwe technieken inzetten om het onderwijs te flexibiliseren en te personaliseren.

Het is misschien goed om de uitdaging te benoemen waarmee het onderwijs aan de TU mee te maken heeft. Dat is in de eerste plaats de groei in studentenaantallen, zowel in de bachelor- als in de masterfase. Daarnaast is de vraag hoe we studenten zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst. We geven ze kennis mee, maar daarnaast is er een groeiende vraag naar vaardigheden zoals samenwerken, communicatie, en om kunnen gaan met onverwachte en onbekende situaties. Ingenieurs moeten buiten de gebaande paden durven denken en fouten durven maken. Om aan die uitdagingen het hoofd te bieden, moet je het onderwijs op andere manieren inrichten.

De TU Delft heeft een behoorlijk portfolio aan online onderwijs ontwikkeld. Het is interessant te kijken hoe we dat materiaal kunnen inzetten bij het campusonderwijs.

Daarom zetten we nu in op blended learning, een mengvorm van goede voorbereiding thuis en colleges waarin het accent ligt op interactie en vragen. Ook kunnen studenten oefenen op online platforms die directe feedback geven. Er zijn platforms waarop je wiskundesommen kunt maken, code kunt schrijven voor programmeertalen, of feedback kunt geven op het werk van anderen.

Studenten vinden dat een prettige manier van werken, blijkt uit verschillende projecten. Docenten merken dat studenten actiever deelnemen aan het onderwijs. Idealiter verbetert hierdoor de leerervaring van de student zonder dat de werkdruk voor de docenten toeneemt.

De TU heeft nog steeds te maken met een grote uitval van studenten in de bachelorfase. Wij praten nu met de Haagsche Hogeschool om te kijken of we meer kunnen samenwerken of uitwisselen. Ik denk dat het voor een bepaalde groep vwo-scholieren goed zou zijn om te beginnen met een gezamenlijk semester van universiteit en hbo als een soort brugklas om te kijken waar studenten het best tot hun recht komen.

Ook masteropleidingen staan ter discussie. Nominaal duren die twee jaar, maar sommige studenten doen er veel langer over. Tegelijkertijd kun je je afvragen of alle opleidingen alleen een tweejarige master moeten aanbieden. Elders zijn er eenjarige masters, soms aangevuld met een stage of een toegepast deel. Ik zou daar graag wat meer flexibiliteit en maatwerk zien.

Ik propageer flexibiliteit op allerlei niveaus. Studenten zijn zeer verschillend en een deel van hen wil meer flexibiliteit in het zoeken van hun studiepad door de opleidingen. Studenten die hier komen voor een technische studie en dan het onderzoek in willen - dat blijft natuurlijk. Maar de TU moet ook tegemoetkomen aan mensen die zich breder willen ontplooien of er andere competenties bij willen ontwikkelen.”

Annoesjka Cabo is gepromoveerd wiskundige en afgestudeerd als violiste aan het conservatorium. Na een loopbaan op het concertpodium, onder andere bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, trad ze in 2012 aan als docent aan de TU Delft. Ze is nu universitair hoofddocent bij de sectie Statistiek van de afdeling Toegepaste Wiskunde (DIAM). Viool speelt ze nog in haar vrije tijd. Op 23 december treedt ze op in de Aula met pianist Bas Verheijden.