Delft Hyperloop Bouwt de Meest Innovatieve Pod
Edinburgh, 23 juli 2023 – Delft Hyperloop, een studenten Dream Team van de TU Delft maakt de meest innovatieve hyperloop. Een jaar lang hebben 41 diverse en gemotiveerde studenten gewerkt aan het ontwerpen, bouwen en demonstreren van een hyperloop prototype tijdens de European Hyperloop Week 2023, die dit jaar in Edinburgh plaatsvond. In een halfuur van Amsterdam naar Parijs? Reizen met een snelheid van tot wel 1000 kilometer per uur? En ook nog zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen? Met het hyperloop prototype van Delft Hyperloop wordt deze droom werkelijkheid!
Een week lang heeft Delft Hyperloop tijdens de competitie de pod gedemonstreerd waar ze het hele jaar aan gewerkt hebben. Dit gebeurde aan de hand van presentaties en sloten dit af met een demonstratie op zaterdag. Tijdens deze week heeft Delft Hyperloop de jury ervan kunnen overtuigen dat ze de meest innovatieve pod gebouwd hebben, op zondag hebben we met veel trots deze prijs in ontvangst genomen! Naast het winnen van de meest innovatieve pod heeft Delft Hyperloop ook nog 3 andere prijzen in ontvangst mogen nemen, namelijk de Mechanical Award en beide Full-Scale Awards.
Gedurende de week heeft Delft Hyperloop aan de hand van presentaties hun prototype gepresenteerd. Zaterdag was de grote dag waarop het team hun pod heeft gedemonstreerd. Het was een enorm spannende dag waarop teams konden laten zien dat hun theoretische design ook echt werkt. “Het was een euforisch moment de pod te zien zweven terwijl een enorm publiek aan toeschouwers ons aan het toe juichen was” Aldus Umika Bhagole, Team Captain van Delft Hyperloop.
Delft Hyperloop heeft drie grote stappen gemaakt op het gebied van innovatie die we gedurende de week gepresenteerd hebben. Als eerst heeft het studenten team van de TU Delft een motor gebouwd die nog nooit eerder ter wereld op deze schaal gebouwd is en enorm efficiënt is. Deze motor stuwt het voertuig niet vanuit de baan voort maar bevindt zich direct op de pod. Hierdoor zitten er veel minder kostbare materialen in de baan wat ervoor zorgt dat de infrastructuur een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren zal zijn. Ten tweede is de pod voor het eerst volledig zwevend met een energie verbruik dicht bij 0 Ampère. Naast dat het team een zwevende pod met een schaalbare motor heeft gebouwd heeft Delft Hyperloop ook een koelingssysteem gebouwd voor het voertuig dat operationeel is in een vacuüm omgeving.
Naast de Innovatie Award heeft Delft Hyperloop ook de Mechanical Award gewonnen. Delft Hyperloop was revolutionair op dit gebied omdat ze en capsule hebben gebouwd met daarin een koelingsysteem voor een vacuum omgeving. In deze extreem lichte carbon fiber capsule zaten de componenten die optimaal werken in een niet-vacuüm omgeving. Dit zal in de toekomst ook de cabine zijn waarin passagiers vervoerd kunnen worden.
Op het gebied van Full-Scale was Delft Hyperloop veruit de koploper, het team won namelijk alle Full-Scale Awards, zowel het sociaal-economische onderzoeks als het technische onderzoek. Het sociaal-economische onderzoek ging over de sociale acceptatie van het hyperloop systeem door de maatschappij. Het technische onderzoek haakt in op het koelingssysteem op grote schaal, dit bouwt voort op het koelingssysteem dat Delft Hyperloop ook heeft toegepast in haar eigen prototype.
Het team kijkt met volle trots terug op wat ze dit jaar bereikt hebben. Delft Hyperloop had als doel om een schaalbaar en innovatief hyperloop systeem te bouwen. “We hebben enorm hoge doelen voor onszelf gesteld en we zijn enorm tevreden met het systeem dat wij hebben neergezet en gedemonstreerd deze week. Ik ben enorm trots!” Aldus Guillermo Van, Chief Engineer van Delft Hyperloop.
Technische details
In tegenstelling tot het ontwerp van hun voorgangers hebben zij dit jaar besloten een motor te bouwen die het voertuig niet vanuit de baan voortstuwt maar zich direct op de pod bevindt. Hierdoor zitten er veel minder kostbare materialen in de baan wat ervoor zorgt dat de infrastructuur een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren zal zijn. Om alle rolweerstand weg te nemen zal de gehele pod geen contact meer hebben met de baan. Dit wordt gedaan door het creëren van elektromagnetische velden in verticale en laterale richting van de pod. Het laten zweven van de pod kost gemiddeld 0,3 Ampère doordat de control loop telkens zoekt naar het evenwichtspunt waar de magnetische kracht gelijk is aan het gewicht van de pod. Ook dit is een noodzakelijke stap om op een zo efficiënt mogelijke manier extreem hoge snelheden te bereiken in een volledig hyperloop systeem.
Door al deze elektrische componenten op de pod wordt er enorm veel hitte geproduceerd, en om ervoor te zorgen dat deze hitte weg blijft van de meeste kritieke onderdelen heeft Delft Hyperloop een zogeheten hitte batterij ontworpen. In deze hitte batterij zit een type was waar alle hitte in kan worden opgeslagen zonder dat de temperatuur toeneemt. Deze oplossing lijkt misschien simpel, maar is cruciaal om onze meest complexe systemen te beschermen.