Frans Johan Louwrens Ghijsels
Gerenommeerd architect en stedenbouwkundige in Nederland en Indonesië
Frans Ghijssels haalde in 1909 zijn ingenieursdiploma aan de Technische Hogeschool Delft. Al snel keerde hij terug naar het land van zijn jeugd: het huidige Indonesië, voor hem nog Nederlands-Indië. In Batavia kon hij als bouwinspecteur aan de slag en vervolgens als architect. In 1916 richtte Ghijsels het Algemeen Ingenieurs- en Architectenbureau (AIA) te Batavia op, het grootste architectenbureau van Nederlands-Indië.
Hij realiseerde met zijn architectenbureau uiteenlopende bouwwerken, waaronder scholen, kantoren, huizen en kerken. Ghijsels maakte in zijn ontwerpen veel gebruik van strakke zuilen, verwerkt in de muren van monumentale witte gebouwen. In een paar van zijn bouwwerken is de art-decostijl sterk aanwezig, tegelijk spreekt uit veel van zijn werk en materiaalkeuze zijn vertrouwdheid met het klimaat en de cultuur van Indonesië en een voorliefde voor eenvoud. Hoewel een enkel gebouw is gesloopt, staat het merendeel nog overeind. Zijn bekendste werken in Jakarta zijn het Station Jakarta Kota, het scheepvaartgebouw van de Nederlandse Koninklijke Paketvaart-Maatschappij en het kantoor van Handelsvereniging Rotterdam-Internatio in Surabaya. Voor de gemeente Bandoeng ontwierp Ghijsels de eerste stedenbouwkundige schets voor het stadsdeel dat gereserveerd was als toekomstig regeringscentrum.
Aan het einde van de jaren ‘20 reisde Ghijsels voor goed af naar Nederland. Zijn werk bleef zich echter uitstrekken naar Indonesië door projecten voor het AIA, dat tot 1935 bleef bestaan. In 1947 overleed hij op 64-jarige leeftijd. Zijn kleinzoon Watse Heringa trad in zijn voetsporen als architect.
Ir. Frans Ghijsels krijgt deze award omwille van zijn daadkracht, inzicht en prestaties als architect.