Nieuws

227 resultaten

17 mei 2021

TU Delft ontwikkelt kostenrichtlijnen voor CO2-opslag

TU Delft ontwikkelt kostenrichtlijnen voor CO2-opslag

Het afvangen en opslaan van CO2 is een van de vele technologieën die nodig zijn om klimaatverandering tegen te gaan. De technologie is beschikbaar en wordt al in diverse projecten toegepast, maar nog niet op wereldwijde schaal toegepast. Het gebrek aan kennis over de kosten van CO2-afvang en -opslag (CCS) kan ertoe leiden dat investeerders zich terugtrekken. Een wereldwijd consortium van twaalf onderzoekers op het gebied van CCS, onder leiding van Andrea Ramirez van de TU Delft, heeft samengewerkt aan een uitgebreide whitepaper. Het whitepaper helpt te begrijpen hoe de kosten van projecten voor CO2-afvang en -opslag correct kunnen worden geraamd.

29 april 2021

1.000 rivieren verantwoordelijk voor 80% van het plastic in oceanen

1.000 rivieren verantwoordelijk voor 80% van het plastic in oceanen

Een publicatie in Science Advances werpt een nieuw licht op waar en hoeveel plastic via rivieren in de oceanen terechtkomt.

14 april 2021

TU Delft onderzoekt nieuwe zonneparkeerplaats in Dronten

TU Delft onderzoekt nieuwe zonneparkeerplaats in Dronten

Een parkeerterrein met zonnepanelen waarbij hernieuwbare energieopwekking, elektrisch laden en energieopslag slim geïntegreerd zijn. In de Gemeente Dronten is vandaag de officiële opening van een parkeerterrein met 1100 zonnepanelen, die het gemeentehuis in combinatie met een grote batterij energieneutraal maken.

13 april 2021

TU Delft start grootschalig Climate Action Programma

TU Delft start grootschalig Climate Action Programma

De TU trekt de komende tien jaar in totaal 22 miljoen euro uit voor een uitgebreid Climate Action Programma, met extra investeringen in Climate Action onderzoek en onderwijs, en het duurzamer maken van de Delftse campus.

22 maart 2021

Will we soon be able to fly sustainably?

Will we soon be able to fly sustainably?

Last month, a passenger plane flew from Amsterdam to Madrid for the first time, with a mix of ordinary and 500 litres of sustainable synthetic kerosine in the tank. Possibly the first step towards sustainable flying. How is it made from CO2, water and green electricity?