Nieuws
12 januari 2023
Zijn natuurlijke oplossingen voor klimaatadaptatie gunstig voor de Nederlandse huizenmarkt?
Nederland moet rekening houden met klimaatgerelateerde overstromingsrisico's bij het plannen van nieuwe woningen adviseert het Deltaprogramma: waar en hoe we huizen bouwen en wat overheden en huiseigenaren kunnen doen om zich aan te passen aan de toenemende overstromingsrisico's.
19 december 2022
Rose Sharifian is speeding up!
PhD defensed her thesis: "Electrochemical oceanic carbon capture using bipolar membrane electrodialysis" and begins her start-up company op CO2 removal
19 december 2022
Emergent behaviour in the energy transition
A research agenda including a concrete action plan for the following research challenges: behavioural theory and modelling of the energy transition, 2) anticipating emergent behaviour to scale up the energy transition, 3) developing transition narratives, and 4) embracing key/change agents and emergent leadership. The action items vary between quick wins and fundamental research ideas that may, together, help us to better shape the energy transition.
14 december 2022
NWO kent subsidie toe aan onderzoek naar bescherming tegen overstromingen
Een groot deel van Nederland kan overstromen. In de zomer van 2021 liep Limburg nog onder water en de zeespiegelstijging en weersextremen maken de urgentie alleen maar groter om te werken aan nieuwe technische en natuurlijke oplossingen. Het programma Future Flood Risk Management Technologies (Future FRM Tech), onder leiding van Bas Jonkman van de TU Delft, ontvangt een NWO Perspectiefsubsidie om aan overstromingsbestendig en klimaatadaptieve kusten en rivieren te werken.
01 december 2022
Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte
Vliegtuigen stoten tijdens zowel de LTO-vluchtfase (taxiën, opstijgen, landen) als tijdens het vliegen op grote hoogte stikstofoxiden en andere emissies uit. Deze emissies komen terug op het aardoppervlak waar ze in de vorm van stikstof neerslaan op land en wateroppervlaktes. TU Delft onderzoekers hebben met behulp van een atmosferisch model berekend dat de luchtvaart in 2019 verantwoordelijk was voor net iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag uit alle bronnen.