Blog 4: Rijdende regenmeters
"We hebben een probleem in België: we weten niet wat regen is. Kan je helpen?" De radio-verslaggever weet wel hoe zij mijn interesse te pakken moet krijgen. Het probleem blijkt uniek: in België is het verboden voor vrachtwagens om elkaar in te halen wanneer het regent. Echter: de wet kan niet gehandhaafd worden omdat niet helder is vastgelegd wat precies genoeg regen is om niet meer in te mogen halen.
Ga er maar aan staan: is motregen regen? Wanneer verandert mist in motregen? De oplossing die de Belgische staat voor ogen heeft is een netwerk van camera's dat alle snelwegen in de gaten houdt, gecombineerd met regenmeters op die camera's. Een flinke investering in een netwerk dat onderhouden moet worden. Mijn oplossing is geïnspireerd op het werk van de Duitse professor Uwe Haberlandt. Moderne auto's en vrachtwagens hebben ruitenwissers die automatisch aan gaan wanneer het raam te nat is. Haberlandt bedacht dat je de snelheid van ruitenwissers als regen-informatie kan gebruiken en schreef daar drie wetenschappelijke artikelen over1. Vrachtwagens in België hebben al een O.B.U (On Board Unit) die bijhoudt waar de vrachtwagen rijdt om zo een kilometer heffing te bepalen. Breid de O.B.U. uit met een link naar de ruitenwissers en klaar: de vrachtauto's geven automatisch door waar ze zijn en of het regent. De situatie: "twee vrachtwagens halen elkaar in EN het regent" moet dan makkelijk uit de gegevens te halen zijn. Bijkomend voordeel is dat de chauffeur heel duidelijk weet wanneer hij mag inhalen: als zijn ruitenwissers uit staan. Natuurlijk wel ervoor zorgen dat de chauffeur zijn ruitenwissers handmatig extra mag aanzetten, maar niet mag uitzetten wanneer het systeem zegt dat het regent.
Met sensoren die doorgeven wanneer en waar ruitenwissers aan staan heeft de Belgische staat een oplossing om de wet te kunnen handhaven en hebben wij, onderzoekers naar het klimaat en ons watersysteem, een hele mooie extra bron aan meetgegevens. Ik zie alleen maar voordelen! Nou, behalve dan dat de camera's mogelijk al aangeschaft zijn. Ik hoop niet dat mijn suggestie tot parlementaire problemen in België leidt...
1die papers zijn hier, hier en hier te vinden.
Luister het gesprek dat ik op de Belgische Radio 1 had hier terug: