316 resultaten

11 juli 2024

Een rechterhand voor klimaatadaptieve stadsplanning

Hittestress en luchtvervuiling teisteren steden steeds vaker. In een nieuw Horizon Europe project zullen onderzoekers een digital twin ontwikkelen die beleidsmakers ondersteunt bij het ontwerpen van veerkrachtige stedelijke gebieden die bestand zijn tegen het veranderende klimaat. Onderzoekers van de TU Delft en 18 andere partners ontvangen de Horizon Europe subsidie voor hun project UrbanAIR.

04 juli 2024

Waterstandbewaking verbeteren: Alticube+ van TU Delft geselecteerd door ESA

When water levels on Earth rise or fall, we need to know quickly to ensure no one is in danger. To do this, it's essential to understand the global water system and measure water levels frequently at high accuracy, high resolution and in many places. Dr. Jian Guo and his team at TU Delft, in collaboration with industrial partners COMET Ingeniería and ISISPACE, have developed a new concept called Alticube+. This proposal was recently selected by ESA from over seventy proposals for further development with a team of ESA experts.

28 juni 2024

Studententeam TU Delft ontwerpt zelfvoorzienend maandorp

Dream Team ‘Space Oasis Delft’ heeft een maandorp ontworpen voor 150+ inwoners. De woningen maken gebruik van biomimicry, bevatten een zelfvoorzienende biosfeer en simuleren zowel het dag-en-nachtritme als seizoenen. Slimme ontwerpkeuzes garanderen naast de veiligheid ook het mentale welzijn van bewoners.

28 juni 2024

Femke Vossepoel benoemd tot hoogleraar Earth System Simulation

Femke: "Met de simulatie kan ik scenario's maken die beleidsmakers ondersteunen, door te voorspellen hoe het natuurlijke systeem reageert op menselijk ingrijpen. De resulterende modellen moeten snel en flexibel zijn, maar ook volledig genoeg."

26 juni 2024

Kunstmatige koraalriffen helpen eilanden beschermen tegen overstromingen

Eilanden omringd door koraalriffen liggen vaak laag en zijn dus erg kwetsbaar voor overstromingen. Door het verdwijnen van koraalriffen over de hele wereld krijgen de golven vrij spel. Naast pogingen om het koraal te beschermen, worden er ook manieren bedacht om koraalriffen kunstmatig te herstellen. Kan een kunstmatig hersteld koraalrif een effectief bescherming bieden tegen overstromingen?

26 juni 2024

Colleague dr. Jan Willem Foppen (1965–2024) passed away

20 juni 2024

Gertjan Medema ontvangt Lee Kuan Yew Water prijs

Tijdens de Singapore International Water Week heeft professor Gertjan Medema de Lee Kuan Yew Water Prize 2024 ontvangen uit handen van de president van Singapore Tharman Shanmugaratnam. De prestigieuze prijs is toegekend voor zijn baanbrekende onderzoek en zijn significante bijdragen op het gebied van de rioolwaterepidemiologie voor virusdetectie in afvalwater tijdens de COVID-19-pandemie. Gertjan Medema is deeltijd hoogleraar Water and Health aan de TU Delft en werkt daarnaast bij KWR. Aan het begin van de pandemie waren hij en zijn team de eersten die de aanwezigheid van SARS-CoV-2 in afvalwater in Nederland ontdekten. Zijn onderzoek maakte het gebruik van afvalwatersurveillance tijdens de COVID-19 pandemie mogelijk om de verspreiding van het virus tegen te gaan en had een wereldwijde impact.