319 resultaten

20 april 2022

Drijvende windturbines veranderen alles

Om in 2050 een klimaatneutraal land te worden, moet het aandeel opgewekte duurzame energie op zee fors omhoog. Daarin spelen drijvende windturbines, zonnepanelen en getijdencentrales een cruciale rol.

19 april 2022

Positief besluit accreditatie nieuwe Masteropleiding Environmental Engineering

19 april 2022

TU Delft intensiveert onderzoek drijvende windturbines

Als het aan de Europese Commissie ligt, is alle gebruikte energie in 2050 afkomstig uit duurzame bronnen. Maar om dit doel te kunnen halen, moet er – op grote schaal – gebruik worden gemaakt van drijvende windturbines, stelt Axelle Viré, windexpert aan de TU Delft. ‘Hoewel de techniek momenteel nog in de kinderschoenen staat, is de potentie enorm,’ legt Viré uit. ‘En om die potentie te verzilveren, lanceert de TU Delft het Floating Renewables Lab: een labfaciliteit die alle elementen uit de drijvende windturbineketen en andere offshore hernieuwbare energiebronnen, met behulp van numerieke modellen en AI, aan elkaar knoopt.’

15 april 2022

Bijna 4 miljard voor Groeifondsprojecten TU Delft

Donderdag 14 april heeft het kabinet bekend gemaakt welke Groeifondsaanvragen toegekend zijn (geheel of gedeeltelijk). Vijftien voorstellen waarbij de TU Delft samen met partners betrokken is, ontvangen in totaal bijna 4 miljard euro.

11 april 2022

Twee jonge onderzoekers CiTG ontvangen een Veni beurs

NWO heeft twee veelbelovende jonge wetenschappers van Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschap een Veni-financiering van maximaal 280.000 euro toegekend. Hiermee kunnen zij de komende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen. Er zijn in totaal negen Veni’s toegekend aan TU Delft onderzoekers.

06 april 2022

TU Delft voor het eerst in top 10 van QS Engineering & Technology universiteiten in de wereld

In de op 6 april 2022 gepubliceerde QS World University Rankings by Subject staat de TU Delft op een 10e positie op Engineering & Technology. Daarnaast behaalt de TU Delft in tien vakgebieden een positie in de top 20.

05 april 2022

Marcel Stive delivers his last Doctor of Philosophy

On March 31th, Dr. Thu-Ha Nguyen successfully defended her thesis on wave-overtopping processes for very mild sloping and shallow foreshores, supervised by Marcel Stive and Bas Hofland. For Marcel, this was a special occasion, as Thu-Ha was his last PhD in his role of promotor here at TU Delft. Starting back in 2003 with a tall Dutchman who obtained his degree with a thesis on Argus video imaging, Marcel has acted as the promotor of no fewer than 51 PhD candidates, 46 at TU Delft and 5 at other academic institutes.

31 maart 2022

Cooperation Witteveen+Bos – TU Delft

At the end of this month, two years have passed since I started working at the African Water Corridor Initiative. It will be also 18 months since I have left behind my life in the Netherlands to start my new life in West Africa, in Ghana. My name is Jasper Schakel and in contrast like many other people working at the TU Delft, my employer is not the TU Delft, but the international engineering firm Witteveen+Bos. Two years ago I talked with Doris van Halem where she introduced me to the African Water Corridor