14 maart 2019

Ingemengde modificatoren verminderen zoutschade in kalkmortels

Kalkgebonden mortels zijn kwetsbaar voor schade door zoutkristallisatie, maar daar is iets aan te doen. Kristallisatiemodificatoren die in de mortel worden gemengd, kunnen voorkomen dat ze kapot gaan, ontdekte promovendus Sanne Granneman.

13 maart 2019

Dick van Gameren benoemd als decaan faculteit Bouwkunde

Het College van Bestuur heeft prof.ir. Dick van Gameren met ingang van 1 april 2019 benoemd tot decaan van de faculteit Bouwkunde. Momenteel is hij voorzitter van de afdeling Architecture bij die faculteit.

08 maart 2019

Nieuw ontwerp voor aardgasvrij maken van wijken zorgt voor flinke CO2-besparing

Met het ontwerp wordt flink meer CO₂ bespaard dan andere aardgasvrije oplossingen.

28 februari 2019

Op zoek naar nieuwe toepassingen voor architectonisch glas

James O’Callaghan is benoemd tot hoogleraar Architectural Glass. Deze leerstoel is gericht op glas in een brede context, zowel in de gebouwde omgeving als in de bouwschil. Het is de bedoeling grenzen te verleggen op het gebied van de materialiteit, prestaties, vorm, energie en esthetiek van architectonisch glas.

28 februari 2019

Exploring the role of stations in future metropolitan areas

At the main point of intersection between the railway and the city, stations are key elements in the organisation of the intermodal transport. The new book ‘Stations as Nodes’ explores the role of stations in future metropolitan areas from a French and Dutch perspective.

Processen en technologieën verkennen

Paul Chan is benoemd tot hoogleraar Design and Construction Management. Deze leerstoel is gericht op processen die levenscyclus gericht denken in de ontwikkelings- en realisatiefase van bouwprojecten mogelijk maken. Dit houdt in dat bouwmethoden en technologieën van de toekomst vanuit sociaal-technisch perspectief worden bekeken: in hoeverre we daarmee betere gebouwen én gemeenschappen mee kunnen bouwen.

26 februari 2019

Vier vakgebieden TU Delft in wereldwijde top 10 QS Subject ranking

In de World University Rankings by Subjects 2019, die vandaag is verschenen, staat de TU Delft in vier vakgebieden Delft in de wereldwijde top 10, namelijk Architecture / Built Environment (3), Civil (4), Mechanical (4) en Chemical Engineering (10). Vorig jaar was dat in twee vakgebieden het geval. In het voor Delft belangrijke Engineering & Technology stijgt de universiteit van 22 naar 17. Daarnaast is de TU Delft in twaalf vakgebieden de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit.

14 februari 2019

Het belang van fundamenteel onderzoek naar glas

De TU Delft Glass & Transparency onderzoeksgroep heeft de Glas Aanmoedigings Award toegekend gekregen door Bouwend Nederland. De award benadrukt het belang van fundamenteel academisch onderzoek naar glas om nieuwe oplossingen te kunnen ontwikkelen voor de toekomst.

07 februari 2019

Wordt 2018 een scharnierpunt op de koopwoningmarkt?

Vanaf medio 2013 heeft de Nederlandse koopwoningmarkt zich in een hoog tempo hersteld van de crisis in de vijf voorafgaande jaren. In een betrekkelijk korte periode liepen de koopprijzen fors op. Het jaar 2018 laat echter een afnemende groei of zelfs een daling zien in het volume op de koopwoningmarkt en op de hypothekenmarkt.

31 januari 2019

Smart Box: expositieruimte, bioscoop, uitkijktoren én woonkamer

The Smart Box heeft de ontwerpprijsvraag Smart Square van het Bosch Architectuur Intiatief en de gemeente ’s-Hertogenbosch gewonnen. Het ontwerp van studenten Bouwkunde Sebastiaan Vork, Nikki de Zeeuw en Luuk Goossen werd door de jury uit 52 inzedingen unaniem gekozen.