26 september 2019

‘Northbound’ documentaire op Architectuur Filmfestival Rotterdam

Twee studenten van Urbanism zijn geselecteerd om hun documentaire ‘Northbound’ te vertonen op het Architectuur Filmfestival Rotterdam 2019. De documentaire laat zien wat de impact van extractie industrieën is op het landschap en de lokale cultuur van Europa’s noordelijkste provincie Finnmark in Noorwegen.

26 september 2019

Tussenruimten openen

Het project ‘Open-up interstices’ onderzoekt de naoorlogse wijk Den Haag Zuidwest en heeft hiervoor een NWO Creative Industry KIEM grant ontvangen. Het project analyseert de waarde van bestaande open ruimtes in de buurt en biedt nieuwe perspectieven op het lopende stadsvernieuwingsplan.

12 september 2019

Modern trombe wall selected for best tech idea

The Double Face 2.0 research project has been selected as one of the best tech ideas of the Netherlands in 2019. The trombe wall with phase changing materials can ensure a much lower energy consumption of buildings. Science magazine KIJK organises the public contest, voting is possible until 1 October 2019.

12 september 2019

Renovating mortars with mixed-in inhibitors

Mortars are recurrently damaged and in need of frequent replacement due to salt crystallization. Mortars with mixed-in inhibitors can help mitigate salt damage. The new research project MORISAL investigates how these inhibitors can create a sustainable and cost-effective answer to a recurrent and severe problem met in practice.

Educatie over duurzame woningrenovatie in Xi’an, China

Management in the Built Environment brengt wereldwijd de Nederlandse aanpak onder de aandacht. Deze zomer werd een summer school over duurzame woningrenovatie georganiseerd in samenwerking met Hong Kong Polytechnic University. Hierin werd nadruk gelegd op het laten zien van de MBE benadering op duurzame renovatie van woonwijken.

NWO Smart Culture Grant voor The Critical Visitor

Onderzoeksproject The Critical Visitor onderzoekt problemen rondom diversiteit en inclusie in de erfgoedsector. Het project heeft € 500.000,- NWO Smart Culture subsidie ontvangen en beoogt een intersectionele methodologie te ontwikkelen om meer diverse en inclusieve praktijken te kunnen bereiken.

12 september 2019

Standaard architectuuroplossingen gaan niet op in favelas

Sloppenwijken lijken vaak chaotisch van opzet, maar hebben meestal één ordenende factor: arbeid. Stedenbouwkundig ingrijpen is zelden succesvol als de ontwerper daar geen rekening mee houdt, ontdekte promovendus Ana Rosa Chagas Cavalcanti in de Braziliaanse favelas.

Jorma Vitkala Award voor James O’Callaghan

De tweede Jorma Vitkala Award of Merit werd uitgereikt aan de hoogleraar Architectural Glass voor zijn bijdragen aan de ontwikkeling van glastoepassingen binnen de architectuur.

26 augustus 2019

Zes BK publicaties in International Journal of Technology and Design Education

Zes artikelen over bouwkundig ontwerponderwijs werden gepubliceerd in de laatste editie van het open access tijdschrift. Twintig medewerkers vanuit alle disciplines van de faculteit Bouwkunde droegen bij aan het brede scala aan onderwerpen.

15 augustus 2019

Nieuwbouwmarkt steeds bepalender

De dalende trend in het nieuwbouwaanbod van koopwoningen drukt een steeds grotere stempel op de dynamiek en koopprijsontwikkeling in de bestaande woningvoorraad. Dit belemmert de mogelijkheden om door te stromen vanuit een bestaande koopwoning , waardoor ook het aanbod van bestaande koopwoningen stagneert.