Nieuws

04 juni 2020

De bouwplaats naar de collegezaal brengen

De bouwplaats naar de collegezaal brengen

Het nieuwe online platform Bouwflix gaat de bouwplaats naar de collegezaal brengen, waardoor theorie en praktijk duidelijk met elkaar in verband worden gebracht. Zo start de nieuwe generatie architecten en bouwkundigen met de juiste kennis om zich staande te houden op de bouwplaats. Petra van Diesfeldt (AE+T) heeft als Comenius Teaching Fellow een research grant van € 50.000,- ontvangen om dit project verder uit te werken.

04 juni 2020

Binnenwanden centraal

Binnenwanden centraal

Hoe kunnen specifieke bouwonderdelen bijdragen aan gezonde circulaire materiaalstromen? PhD onderzoeker Bob Geldermans onderzocht aan de hand van niet-dragende scheidingswanden hoe materiaaleigenschappen, materiaalstromen, productontwerp en gebruiksvoordelen kunnen bijdragen aan circulariteit en flexibiliteit in de gebouwde omgeving.

02 juni 2020

TU Delft lanceert eerste acht ‘TU Delft AI Labs’

TU Delft lanceert eerste acht ‘TU Delft AI Labs’

Hoe kun je met behulp van artificiële intelligentie (AI) wetenschappelijke vooruitgang versnellen?

25 mei 2020

Marie Curie Fellowship mogelijkheden

De Faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Delft accepteert 'Expressions of Interest' voor het begeleiden van Marie Curie Individual Fellows. Excellente postdocs en recent gepromoveerde onderzoekers die zich willen aanmelden voor het 2020 Marie Curie programma worden van harte uitgenodigd om hun onderzoek binnen de faculteit Bouwkunde uit te voeren.

25 mei 2020

Uitdagingen en kansen voor de Kuyperwijk

Uitdagingen en kansen voor de Kuyperwijk

Studenten van de TU Delft, Erasmus Universiteit en de Universiteit van Leiden zijn in maart 2020 de Delftse Kuyperwijk ingegaan om onderzoek te doen. Met behulp van interviews, observaties en data-analyse stelden zij vast dat de wijk qua opzet en bevolkingskenmerken zeer divers is. De studenten ontwikkelden vervolgens strategiën voor de uitdagingen en ontwikkelingskansen in de wijk.

20 mei 2020

Democratie vertegenwoordigen, belichamen en mogelijk maken

Democratie vertegenwoordigen, belichamen en mogelijk maken

Hoe hebben architectuur en stedenbouw in de loop van de 20e eeuw een rol gespeeld in de democratie? Onderzoekers Burcu en Íñigo Cornago Bonal en Köken gebruiken het uitgebreide archief van Het Nieuwe Instituut om deze vraag te beantwoorden. Hun onderzoek maakt deel uit van het programma 'Architectuur en democratie', een initiatief van het Jaap Bakema Studiecentrum, de faculteit Bouwkunde en Het Nieuwe Instituut.

13 mei 2020

Een goed begin van een mogelijk lastig jaar?

Een goed begin van een mogelijk lastig jaar?

De koopwoning- en hypthekenmarkt kent een goed begin van 2020. Tegelijkertijd mag het duidelijk zijn dat de koopwoningmarkt gedurende het jaar 2020 beïnvloed zal worden door de coronacrisis. Hoe groot het effect zal zijn, moet echter nog blijken.

07 mei 2020

Stedelijke vraagstukken oplossen met onderwijs

Stedelijke vraagstukken oplossen met onderwijs

Groei, innovatie en leefbaarheid in Nederlandse steden is het doel van Agenda Stad. Drie nieuwe onderzoeksprojecten van de faculteit Bouwkunde zetten onderwijs in om de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor deze maatschappelijke vraagstukken te versnellen. Als onderdeel van het programma ‘City Deals Kennis Maken’ werken de projecten aan erfgoedworkshops, connecties tussen universiteiten en gemeenten en een managementsgame.

07 mei 2020

Respectvol herontwerpen is een vak

Respectvol herontwerpen is een vak

Om een gebouw te kunnen behouden en blijven gebruiken zijn op enig moment ingrepen nodig. Het is doorgaans aan een architect om te bedenken welke interventies worden gepleegd. Maar welke doelen dienen ze eigenlijk? Hoe pakken ingrepen uit? Hoe bevredigend is het resultaat? De veertig masterstudenten die het nieuwe vak MASTERMIND CRASH volgden, kwamen er spelenderwijs achter.

07 mei 2020

Respectvol herontwerpen is een vak

Om een gebouw te kunnen behouden en blijven gebruiken zijn op enig moment ingrepen nodig. Het is doorgaans aan een architect om te bedenken welke interventies worden gepleegd. Maar welke doelen dienen ze eigenlijk? Hoe pakken ingrepen uit? Hoe bevredigend is het resultaat? De veertig masterstudenten die het nieuwe vak MASTERMIND CRASH volgden, kwamen er spelenderwijs achter.