09 april 2020

Ontwerp voor data empowerment

Hoe kunnen burgers worden betrokken bij kwesties op het gebied van stedelijke gegevens? Binnen de Data Empowerment Design Studio bespreken en ontwikkelen onderzoekers, buurtbewoners, ontwerpers en buurtinitiatieven nieuwe ideeën.

09 april 2020

Online ‘Ruimte voor het brein’

Met haar afstudeerproject 'Ruimte voor het brein' is Lauren Broshuis de eerste student die de master Architecture, Urbanism and Building Sciences online afrond. Haar project pleit voor het opnemen van verschillende soorten omgevingsprikkels in de gebouwde omgeving om rekening te houden met individuele voorkeuren, waarmee voor elk brein ruimte voor focus en creativiteit wordt gegarandeerd.

01 april 2020

De bouwsector bezien door de bril van een antropoloog

Alfons van Marrewijk is aangesteld als hoogleraar Construction Cultures bij de faculteit Bouwkunde van de TU Delft. “De bouwsector zit vol rituelen waarvan men zich vaak amper bewust is. Door aandacht te schenken aan het hoe en waarom van die rituelen, schep je ruimte voor verandering.”

25 maart 2020

Fosfaatglas met vliegas toont onverwachte eigenschappen

Glas is transparant en sterk, maar de smelttemperatuur is hoog en het materiaal is broos. Uit promotieonderzoek van Clarissa Justino de Lima blijkt dat het mogelijk is de eigenschappen te verbeteren.

19 maart 2020

Informatietechnologie zorgt (nog) niet voor veel nabijheidsvoordelen

“Als werknemers één of meerdere dagen thuis kunnen werken zijn ze bereid om grotere woon-werkafstanden te accepteren,” vertelt De Vos. Het is één van de belangrijkste effecten die hij ontdekte in zijn promotieonderzoek.

12 maart 2020

De rol van de architect in de circulaire economie

Onderzoeksproject ‘Circularcity’ verkent de rol van hedendaagse Nederlandse architecten binnen de circulaire economie in de gebouwde omgeving.

Circulair renoveren

Hoe kan de energietransitie worden verbonden met het creëren van een circulaire economie? Het gebruik van een circulaire renovatiecomponent voor het energie-efficiënter maken van woningen biedt een gecombineerd antwoord op de twee uitdagingen.

100% erfgoed voor een duurzamere toekomst

“Erfgoed is belangrijk voor onze persoonlijke en collectieve ervaring, maar ook voor toekomstige generaties. Het is niet duurzaam als we slechts de parels behouden en verduurzamen”, aldus Ana Pereira Roders. Ze is tegelijkertijd met Uta Pottgiesser aangesteld naast Wessel de Jonge. Hiermee heeft de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft drie hoogleraren op het gebied van erfgoed.

04 maart 2020

Faculteit Bouwkunde stijgt naar top 2 positie in QS Subject ranking

De World University Rankings by Subjects 2020, die vandaag is verschenen, plaatst het vakgebied ‘Architecture and the Built Environment’ van de TU Delft op de tweede plaats. Decaan Dick van Gameren: “De bevestiging van onze positie in de QS World University Ranking, zelfs een stijging daarin, is een meer dan verdiend compliment voor de voortdurende inzet en energie van onze facultaire gemeenschap.”

26 februari 2020

Het recht om zichtbaar te zijn in de openbare ruimte

Turkse immigranten speelden de afgelopen decennia een hele zichtbare rol in de openbare ruimte van Amsterdam, maar dat verandert in rap tempo. Het uitvlakken van minderheden uit het straatbeeld toont de afnemende inclusiviteit van de stad, stelt Ceren Sezer in haar promotieonderzoek.