01 september 2021

Variable Stiffness uitgelicht op PostNL en TU Delft postzegels

Op het nieuwe postzegelvel van PostNL en TU Delft gaat alle aandacht uit naar het innovatieve vermogen van ons land. De postzegels laten zien dat de innovaties op allerlei gebieden worden toegepast. Een van de tien TU Delft innovaties is Variable Stiffness, een futuristische chaise longue, 3D-geprint door een robot, die vervormbaar is tot een ligstoel (en weer terug).

18 augustus 2021

Grote krapte en forse prijsstijgingen op koopwoningmarkt houden aan

Het aanbod te koop staande woningen in de bestaande woningvoorraad is nog niet eerder zo laag geweest als in het tweede kwartaal van 2021. Tegelijkertijd trekt het aanbod van nieuwbouw-koopwoningen het laatste anderhalf jaar onvoldoende aan en valt in het eerste kwartaal van 2021 zelfs onverwachts fors terug. De latente vraag naar koopwoningen blijft echter onverminderd groot. Het resultaat is een ongekende krappe koopwoningmarkt en wederom een forse koopprijsstijging.

04 augustus 2021

Comenius-beurs Teaching Fellowship voor Angeliki Sioli

De onderwijsprojecten die de Comenius-beurzen van 2021 hebben gekregen, zijn bekend gemaakt. De TU Delft telt maar liefst drie winnaars, waarvan Angeliki Sioli (universitair docent Bouwkunde) de Teaching Fellowship heeft ontvangen.

30 juni 2021

Nederlandse universiteiten richten spotlight op essentiële sector van de ontwerpende ingenieurswetenschappen

“Technologie en Maatschappij in Balans” – een nieuw sectorbeeld van de ontwerpende ingenieurswetenschappen – is aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen gepresenteerd. In dit rapport wordt een beeld geschetst van de unieke kracht en potentiële maatschappelijke impact van deze sector die Industrieel Ontwerpen, Ontwerp van de Gebouwde Omgeving, en Technische Bestuurskunde en Bedrijfskunde omvat.

22 juni 2021

Gedeelde tweede plek voor BK alumna Annebé Brouwer Archiprix 2021

On June 19th, recent graduate Annebé Brouwer was awarded a shared second prize on the 41st edition of the Archiprix 2021.

15 juni 2021

TU Delft wordt partner van het New European Bauhaus

TU Delft is geselecteerd als partner van het New European Bauhaus, een think-do tank geïnitieerd door de president van de Europese Commisie.

10 juni 2021

Luchtkwaliteit in de operatiekamer; kan dit efficiënter en anders?

De lucht in een operatiekamer wordt doorlopend ververst met HEPA gefilterde lucht. Dit voorkomt infecties, zo is de gedachte. In vrijwel iedere OK wordt met luchtbehandelingssystemen voor elk type ingreep op eenzelfde manier de lucht gezuiverd. Wetenschappers vanuit verschillende disciplines, waaronder ook Peter Luscuere van Bouwkunde, onderzoeken in het Medical Delta Living Lab OnderzoeksOK of dit anders, beter en efficiënter kan.

Design & Built competition for ‘Europe Readr’ pavilion

This summer, all BK-students are invited to join the design & built competition for ‘Europe Readr’ pavilion. The challenge is to design and produce a small ‘pavilion’ that will, enable exchange, debate, and reflection on the future of living Europe, in new and innovative ways. The winning design will be built and travel to several locations in the Netherlands.

Studenten ontwerpen paviljoen voor Paleis Soestdijk

Studenten van Complex Projects hebben als inzending voor een prijsvraag van Paleis Soestdijk 11 ontwerpen gemaakt voor een duurzaam, circulair, en modulair paviljoen. Het winnende ontwerp zal verder ontwikkeld worden en uiteindelijk gebouwd worden. Dit ontwerp krijgt bij de opening van Paleis Soestdijk | Made by Holland een plek op het landgoed.

Europa Nostra Award won by Dora Chatzi Rodopoulou

Dora Chatzi Rodopoulou has won the Europa Nostra Award in the category Research with her research project: Control Shift: European Industrial Heritage Reuse in review. The Europa Nostra Awards is the EU prize for cultural heritage funded by the Creative Europe programme.