30 november 2021

Bouwen in hout is slecht voor het milieu. Feit of fictie?

Klimaatverandering en materiaalschaarste, in combinatie met woningnood, vragen acuut om alternatieve materialen die de milieuschade van de bouw beteugelen. Biobased materialen, en in het bijzonder de nieuwste generatie massahoutproducten, kunnen een essentiële rol spelen en een bijdrage leveren aan het klimaatneutraal en circulair maken van de bouw.

27 november 2021

Studentenwerk Stad × Ruimte: Cross-section thinking

De ondergrond krijgt meer ruimte in het ontwerpen van de gebouwde omgeving. De Vlaams-Nederlandse ontwerpstudie Stad × Ruimte werkte samen met de interdisciplinaire masterstudio Architecture & Urban Design door studenten de nadruk te laten leggen op de verticale doorsnede tijdens het ontwerpen. Het studentenwerk, dat de kansen onderzoekt van ondergronds bouwen en leven in Amsterdam en daarbuiten is, samen met het werk van de professionele ontwerpteams, tot en met 6 februari 2022 te zien in een tentoonstelling.

21 november 2021

Tijdreizen: Digitaal archief van de Amsterdamse ondergrond voor circulaire bouwpraktijken

In de zomer van 2020 stortte een deel van een kademuur in Amsterdam in, en in 2010 werd de aanleg van een parkeerterrein in Amsterdam gehinderd door oude rioolleidingen. Nieuwe duurzame elektrische systemen worden gebouwd bovenop op de fundamenten waar in de 19e eeuw de industrie floreerde. Carola Hein ontving een Kiem Grant om onzichtbare historische ondergrondse structuren in een dichtbebouwde historische stad in kaart te brengen. "Wij stellen dat echt circulaire bouwpraktijken in oude steden slimme interfaces vereisen die het circulaire gebruik van gegevens uit het verleden mogelijk maken bij het plannen van de toekomst", aldus Carola Hein.

15 november 2021

Prijs voor publicatie Reglazing Modernism

Het boek Reglazing Modernism, geschreven door Uta Pottgiesser, biedt 20 diepgaande casestudies van iconen van de moderne architectuur in zowel Europa als Noord- en Zuid-Amerika. Het boek concentreert zich op ingrepen in staalskelet beglazingen en biedt een kritische beoordeling van historische gebouwschillen, hun waarden, schade en mogelijkheden. Terwijl het ook opkomende technologieën onderzoekt die betere prestaties van de gebouwschil en het gebouw in de toekomst kunnen bieden. Aan de hand van een selectie van 20 iconische gebouwen in Europa en de VS, documenteert het boek de huidige technologische status van de drie meest gebruikte strategieën van vandaag: restauratie, rehabilitatie, en vervanging.

11 november 2021

Zhuo-ming Shia: TU Delft Best Graduate

Vandaag, 11 november, organiseerde het Universiteitsfonds Delft de TU Delft Best Graduate Award Ceremony. Acht beste afstudeerders van de TU Delft presenteerden online hun excellente afstudeerscriptie. De prestigieuze titel TU Delft Best Graduate 2021 ging naar ir. Zhuo-ming Shia, afgestudeerd aan de Faculteit Bouwkunde.

11 november 2021

Een toolkit voor aantrekkelijke duurzame stationsgebieden

Hoe kunnen stations in de post-covidsituatie nog steeds interessante plaatsen worden om 'heen te gaan' en 'te zijn' voor iedereen? En hoe kunnen we de mobiliteitstransitie verbeteren, zodat deze naadloos aansluit en er openbare ruimte ontstaat voor meer uitnodigende en aantrekkelijke stations voor mensen en met minder auto's. Dat is de onderzoeksvraag van het Project WALK-IN waarvoor Dr. Manuela Triggianese een KIEM Grant heeft ontvangen.

02 november 2021

Koopprijzen op Nederlandse woningmarkt stijgen naar historische hoogte

Een onverminderd grote latente vraag naar koopwoningen, onvoldoende aanbod van nieuwbouwwoningen en bestaande woningen, en een toegenomen financieringsruimte vormen in combinatie de onderliggende oorzaak van de enorme prijsstijgingen op de koopwoningmarkt in het derde kwartaal 2021. Ook het aanbod te koop staande woningen in de bestaande woningvoorraad is nog niet eerder zo laag geweest als in dit kwartaal. En teruglopend aantal verkopen van woningen en huishoudens die steeds meer risico’s nemen bij het afsluiten van hun hypotheek, vormen de andere kant van de medaille.

02 november 2021

"Re3 Glass" onderzoek vertegenwoordigt thema "Klimaatverandering" bij EU-Parlamentarium

Ondanks de indruk dat glas 100% te recyclen is, wordt de overgrote meerderheid van de dagelijkse glasproducten niet hergebruikt. Het project "Re3 Glass" toont dat dit zeker anders kan. Met speciaal gegoten glascomponenten gemaakt van glasafval is het project "Re3 Glass" nu geselecteerd om het thema "klimaatverandering" te vertegenwoordigen in het Parlamentarium - het bezoekerscentrum van het Europees Parlement in Brussel.

29 oktober 2021

TU Delft presenteert acht Best Graduates 2021

Vandaag, 29 oktober, maakt het Universiteitsfonds Delft de acht Best Graduates 2021 van de TU Delft bekend. Elk jaar selecteren de acht faculteiten van de TU Delft hun beste afstudeerder. Op 11 november, tijdens de TU Delft Best Graduate Award Ceremony, zullen de ingenieurs ieder hun persoonlijke verhaal vertellen achter hun innovatief onderzoek en presenteren ze de resultaten van hun afstudeerscriptie. Kom je ook?

28 oktober 2021

De visie van Nico Tillie op een groene campus

De campus is een visitekaartje van de TU Delft, zegt onderzoeker en landschapsarchitect Nico Tillie (faculteit Bouwkunde en Urban Ecology Lab), en zou een proeftuin moeten zijn voor de steden van de toekomst.