Laatste Nieuws

912 resultaten

18 januari 2019

Nieuw fieldlab RoboHouse geopend op TU Delft Campus

Op de TU Delft Campus is een nieuw fieldlab van start gegaan: RoboHouse. In dit fieldlab voor geavanceerde robotica kunnen bedrijven en instellingen terecht die vragen hebben over de inzet van slimme robots in hun organisatie of productieproces. Ook studenten kunnen gebruikmaken van de faciliteiten.

16 januari 2019

Den Haag het hardst getroffen bij extreme neerslag

Een nieuwe neerslagindex vergelijkt de risico’s van extreme neerslag voor steden. Van de provinciehoofdsteden in Nederland komt Den Haag er het slechtst van af.

15 januari 2019

Studenten TU Delft presenteren ontwerp om inefficiënte kantoren te transformeren in appartementen die meer energie produceren dan gebruiken

Het MOR (Modular Office Renovation) -team van de TU Delft, dat bestaat uit 54 studenten, is bezig met een ontwerp om (een deel van) een inefficiënt kantoor te renoveren in een appartement dat meer energie produceert dan dat het zelf gebruikt. Op 15 januari 2019 heeft het team het definitieve ontwerp van dit prototype onthult. Met het uiteindelijke prototype gaat het team in juli 2019 naar Hongerije om mee te doen aan een internationale studenten-competite voor energiezuinige huizen.

15 januari 2019

Grote warmte- en koudeopslag-systemen kunnen veel beter worden gepland

Op sommige plekken in Nederland wordt het in de bodem al krap voor warmte- en koudeopslag-systemen, die grote gebouwen energiezuinig kunnen verwarmen en koelen. Dat kan een stuk beter, zegt onderzoeker Marc Jaxa-Rozen. Hij promoveert op dinsdag 15 januari op dit onderwerp aan de TU Delft.

14 januari 2019

Mysterie van Rembrandts impasto opgelost

Rembrandt zorgde voor een revolutie in de schilderkunst met zijn impastotechniek, een 3D-effect waarbij dikke verf reliëf toevoegt. Hoe hij dat deed is nu ontdekt door een internationaal onderzoeksteam.

14 januari 2019

TU Delft ontwerpt milieuvriendelijke ‘keuken voor het leven’

Aan de TU Delft is een prototype van een ‘circulaire keuken’ ontwikkeld, die veel minder milieubelasting geeft. Op donderdag 17 januari wordt de keuken gepresenteerd.

11 december 2018

Gasturbines: onmisbaar voor transitie naar hernieuwbare energiebronnen

Gasturbines staan vooral bekend als de straalmotoren die vliegtuigen voortstuwen, maar ze zijn ook de werkpaarden van grote energiecentrales.

11 december 2018

Eerste boeken gepubliceerd in Open Textbookproject TU Delft

Op 12 december presenteert de TU Delft Library de eerste open textbooks die ontwikkeld zijn in het gelijknamige project. Veel onderwijsmateriaal (dictaten, oude toetsen en video-opnames ) is al beschikbaar als Open Course Ware en hetzelfde geldt voor het materiaal van de MOOC’s (gratis online cursussen).

07 december 2018

Tentoonstelling The Age of Standards

In de Aula van de TU Delft is vanaf 29 november de tentoonstelling The Age of Standards te zien. Aan de hand van het academisch erfgoed van de TU Delft wordt de verwarrende wereld getoond die schuilgaat achter het dagelijks gebruik van standaarden. Aanleiding voor deze tentoonstelling is de aankomende herdefinitie van de kilogram, die voor het eerst in 130 jaar zal veranderen. De tentoonstelling is samengesteld door de TU Delft Library in samenwerking met het Van Swinden Laboratorium en onderzoekers van verschillende faculteiten.

06 december 2018

Met drones gemakkelijker 3D-animaties maken

Het maken van realistische animatiefilmpersonages is een zeer complexe technische zaak. Onderzoekers van de ETH Zürich en de TU Delft hebben nu laten zien hoe dit proces met behulp van drones aanzienlijk minder bewerkelijk kan worden.