Laatste Nieuws

912 resultaten

10 maart 2019

Intreerede Rudy Negenborn: Als schepen konden praten

Wereldwijd neemt de transportbehoefte almaar toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar het verwerken van de duizenden containers die zo’n schip vervoert, veroorzaakt files op water, weg en spoor. Als schepen en andere transportsystemen onderling informatie uitwisselen, kan de infrastructuur veel efficiënter en duurzamer gebruikt worden. Dat zegt Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics, die op 15 maart 2019 zijn intreerede houdt aan de TU Delft.

08 maart 2019

Luisteren naar quantumradio

Onderzoekers van de TU Delft hebben een quantumcircuit gecreëerd dat hen in staat stelt te luisteren naar het zwakste radiosignaal dat de quantummechanica toelaat.

08 maart 2019

Nieuw ontwerp voor aardgasvrij maken van wijken zorgt voor flinke CO2-besparing

Met het ontwerp wordt flink meer CO₂ bespaard dan andere aardgasvrije oplossingen.

07 maart 2019

College van Bestuur TU Delft steunt Klimaatbrief Universiteiten

Ook de andere Nederlandse universiteitsbesturen steunen de brief. De Klimaatbrief is een initiatief van wetenschappers en roept de universiteiten, faculteiten én medewerkers op tot een ambitieus klimaatbeleid om daarmee het goede voorbeeld te geven.

28 februari 2019

LED-lampje reset op hol geslagen hart automatisch

Onderzoekers van het LUMC en de TU Delft hebben een manier gevonden om een op hol geslagen hart automatisch te resetten met een geïmplanteerd LED-lampje. In het wetenschappelijke tijdschrift Science Translational Medicine beschrijven ze hoe hun bio-elektronische defibrillator werkt in het laboratorium. Het kan de eerste stap zijn naar een pijnvrije behandeling voor patiënten met boezemfibrilleren.

26 februari 2019

Vier vakgebieden TU Delft in wereldwijde top 10 QS Subject ranking

In de World University Rankings by Subjects 2019, die vandaag is verschenen, staat de TU Delft in vier vakgebieden Delft in de wereldwijde top 10, namelijk Architecture / Built Environment (3), Civil (4), Mechanical (4) en Chemical Engineering (10). Vorig jaar was dat in twee vakgebieden het geval. In het voor Delft belangrijke Engineering & Technology stijgt de universiteit van 22 naar 17. Daarnaast is de TU Delft in twaalf vakgebieden de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit.

26 februari 2019

Vijf Delftse wetenschappers ontvangen een Vici-beurs van NWO

Maar liefst vijf wetenschappers van de TU Delft ontvangen dit jaar een Vici-beurs van 1,5 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

25 februari 2019

Wereldprimeur: Reinier de Graaf vergroot veiligheid en efficiëntie met track en trace op de operatiekamer

Arts en promovendus Frederique Meeuwsen van de TU Delft deed twee jaar onderzoek naar de mogelijke toepassing van de RFID-technologie op de onderzoeks-OK.

21 februari 2019

Dienstensector speelt aanzienlijke rol in stedelijke energievraag

Meer inzicht in de energievraag van de verschillende gebruikers in de stad – huishoudens én diensten als scholen, kantoren en winkels – kan de stedelijke energietransitie vooruit helpen.

21 februari 2019

De nasleep van een heftige botsing van twee neutronensterren

Astronomen hebben met een wereldwijd netwerk van radiotelescopen bekeken wat er gebeurde toen twee neutronensterren in 2017 op elkaar botsten: er kwam een compacte straal materie vrij. Het was bovendien de eerste keer dat er een zwaartekrachtgolf werd waargenomen bij het samensmelten van twee neutronensterren; de vier keer eerder dat dit sinds 2015 gebeurde, was namelijk steeds bij een botsing van zwarte gaten.