Laatste Nieuws

912 resultaten

ERC Consolidator Grant voor betere energieconversie

TU Delft onderzoeker dr. Rene Pecnik van de TU Delft heeft een ERC Consolidator Grant ontvangen voor onderzoek naar betere energieconversie

10 december 2019

Combinatie microscopietechnieken geeft twee keer scherper beeld

Onderzoekers van de TU Delft hebben twee bestaande technieken binnen de superresolutie-microscopie gecombineerd tot een nieuwe methode. Veel experts zagen het combineren van de technieken als iets dat technisch onmogelijk was. Met de nieuwe, gecombineerde methode kunnen onderzoekers de minuscule onderdelen van levende cellen beter dan ooit in beeld brengen. Dat kan onder meer leiden tot nieuwe inzichten in de gezondheidszorg.

MAVLab wereldkampioen in AIRR autonome drone race 2019

Een team van het MAVLab van de TU Delft heeft het Artificial Intelligence Robotic Racing (AIRR) wereldkampioenschap 2019 in Austin, Texas gewonnen

04 december 2019

TU Delft start met verhalenplatform over wetenschap(pers)

Op www.tudelft.nl/stories brengen we een selectie van onderzoeksverhalen over onze wetenschap(pers).

03 december 2019

Zandstranden begrijpen en voorspellen

Zand is wereldwijd de op één na meest gebruikte grondstof na water. We kunnen niet zonder. Zandduinen houden ons land veilig voor overstromingen.

03 december 2019

Alle pilsgisten stammen af van één ‘oergist’

Pilsgist, het beroemde micro-organisme waar brouwers jaarlijks honderden miljarden liters pils en andere lagerbieren mee maken, is zo’n 500 jaar geleden ontstaan door een toevallige ontmoeting tussen twee gistsoorten. De giststammen waar tegenwoordig pils mee wordt gemaakt zijn allemaal terug te voeren tot dat moment. Dat concluderen onderzoekers van de TU Delft op basis van een uitgebreide DNA-analyse.

29 november 2019

TU Delft 53e in THE University Employability Ranking

In de Times Higher Education Global University Employability Ranking 2019 staat de TU Delft op de 53e plaats, twee plaatsen hoger dan vorig jaar.

28 november 2019

TU Delft leidt nieuwe wereldwijde MOOC-ranking

In de nieuwe World University Rankings Based On MOOC Performance staat de TU Delft bovenaan.

25 november 2019

Mark van Loosdrecht verkozen tot lid Chinese Academy of Engineering

Hoogleraar Milieubiotechnologie Mark van Loosdrecht wordt aangesteld als lid van de Chinese Academy of Engineering (CEA). Dat heeft de nationale academie voor engineering bekendgemaakt.

21 november 2019

“Liniaal-loos meten” bij plaats delict-onderzoek

Onderzoekers van de TU Delft en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) hebben een nieuw ‘liniaal-loos prototype’ ontwikkeld dat het gebruik van een fysieke liniaal op een plaats delict overbodig kan maken.