Laatste Nieuws

912 resultaten

02 maart 2020

De magneet die niet bestond

In 1966 voorspelde de Japanse natuurkundige Yosuke Nagaoka het bestaan van een nogal opvallend fenomeen: Nagaoka's ferromagnetisme.

28 februari 2020

De stem van de patiënt

Willen we de zorg betaalbaar en bereikbaar houden dan zullen we technologie hard nodig hebben. De invoer daarvan moet dan wel gebeuren op een manier die recht doet aan de waarden van patiënten. Dat stelt traumachirurg Maarten van der Elst, die vijf jaar lang de Reinier de Graaf-leerstoel bij de TU Delft bekleedt. Op 4 maart houdt hij zijn intreerede.

26 februari 2020

Klimaatarboretum TU Delft

Op woensdag 18 maart, Nationale Boomfeestdag, wordt het eerste klimaatarboretum geopend op de TU Delft.

25 februari 2020

‘Onzekere’ ijsplaten Antarctica onder de loep in NWO-GROOT

De TU Delft gaat samen met de Universiteit Utrecht, KNMI, NIOZ en de ULB (Brussel) onderzoek doen naar de rol van ijsplaten op Antarctica bij zeespiegelstijging.

24 februari 2020

Twee Delftse projecten binnen NWO Open Competitie ENW - GROOT

TU Delft leidt twee consortia binnen NWO ENW - GROOT: HiRISE, waarin gekeken wordt naar Antarctica, en CURE waarin fundamenteel onderzoek wordt gedaan naar emissies van afvalstortlocaties.

24 februari 2020

Verstoringen in het openbaar vervoer meten, voorspellen en beheersen

Verstoringen in het openbaar vervoer zijn aan de orde van de dag. Onderzoeker Menno Yap wil de verstoringen verhelpen en ontwikkelt een methode om de impact van verstoringen voor reizigers te verminderen. Op woensdag 26 februari promoveert hij aan de TU Delft.

20 februari 2020

Met het geheugen van een bacterie de ontwikkeling van een tumor volgen

Onderzoekers van de TU Delft hebben ontdekt hoe bepaalde eiwitten het geheugen van een bacterie up-to-date houden. Voor een bacterie is dat essentieel, want zijn geheugen beschermt hem tegen aanvallen van bacteriofagen, zijn natuurlijke vijand. Maar ook voor mensen is het bacteriële geheugen interessant. Het systeem kan namelijk worden omgebouwd tot ‘DNA-recorder’: een soort biologisch logboek dat bijhoudt wat er in een cel gebeurt, en waarin je bijvoorbeeld kunt teruglezen hoe een tumor zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. De eerste versies van zo’n DNA-recorder zijn al gebouwd, maar zijn inefficiënt en werken niet in menselijke cellen. De nieuwe fundamentele kennis over bacteriële geheugenvorming die het Delftse onderzoek heeft opgeleverd, kan worden gebruikt om de volgende generatie DNA-recorders te ontwikkelen.

19 februari 2020

Cryo-chip overkomt obstakel voor grootschalige quantumcomputers

QuTech, een samenwerking van de TU Delft en TNO, heeft een belangrijke horde genomen op de weg naar een werkende, grootschalige quantumcomputer. Samen met Intel heeft QuTech een geïntegreerd circuit ontworpen en gefabriceerd dat bij extreem lage temperaturen werkt en qubits aan kan sturen.

14 februari 2020

Nieuwe TU Delft Gedragscode

Hoe gaan we om met onze verantwoordelijkheden naar elkaar en de maatschappij? De TU Delft vindt het belangrijk om daar regelmatig met medewerkers en studenten bij stil te staan én waar nodig tot actie over te gaan.

13 februari 2020

Gezondheidsproblemen door luchtvervuiling vaak veroorzaakt door emissie op afstand

Luchtvervuiling, en de vroegtijdige sterfte die daarmee samenhangt, worden sterk beïnvloed door emissiebronnen op afstand. Ongeveer de helft van de vroegtijdige sterfte in de VS vindt plaats buiten de staat waarin de emissie wordt geproduceerd.