Laatste Nieuws

912 resultaten

27 maart 2020

3D-geprint component maakt snorkelmasker bruikbaar voor medici

Onderzoekers van IO ontwerpen in samenwerking met medici en bedrijfsleven een uniek 3D-geprinte verbindingsstuk om een gewoon snorkelmasker aan te sluiten op een filtersysteem. Hierdoor wordt het snorkelmasker bruikbaar als beschermingsmasker voor medisch personeel. Het design is wereldwijd beschikbaar gemaakt op Thingyverse.

20 maart 2020

TU Delft werkt met Reinier de Graaf en VSM aan herbruikbare mondmaskers

In de strijd tegen het tekort aan mondmaskers ontwikkelden John van den Dobbelsteen en Tim Horeman, onderzoekers bij de afdeling Biomechanical Engineering, samen met labmanager Rob Luttjeboer een succesvolle manier om hergebruikte gesteriliseerde mondmaskers en mondmaskers van nieuwe materialen te kunnen testen.

19 maart 2020

Masterstudenten TU Delft starten initiatief om beademingsapparatuur te ontwikkelen

Masterstudenten Technical Medicine onder leiding van prof. dr. ir. Jaap Harlaar zijn deze week het initiatief OperationAIR gestart met als doel zo snel mogelijk een simpel en relatief goedkoop beademingsapparaat te ontwikkelen.

19 maart 2020

Tijd over? Doe een online cursus!

Door de coronacrisis hebben sommige mensen momenteel weinig of geen werk, of wat tijd over omdat afspraken wegvallen. Voor een aantal van hen is dit wellicht een goed moment om een online cursus te volgen.

16 maart 2020

Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor

Containerschepen die niet vol geladen zijn, overvolle sluizen met schepen die lang moeten wachten, suboptimale navigatie van schepen op rivieren en vol beladen schepen die niet bestand zijn tegen een lage waterstand. Het zijn veel voorkomende problemen in de binnenvaart. Met een Europese subside van bijna 9 miljoen euro gaat het het Horizon 2020-programma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE) onderzoek doen naar de verbetering van dit logistieke transportsysteem.

10 maart 2020

Onderzoekers maken zonnecellen met behulp van enzymen uit papaja's

In verschillende soorten zonnecellen worden dunne laagjes titaandioxide (titania) gebruikt. De methoden waarmee deze titania-films momenteel worden gefabriceerd, vereisen hoge temperaturen en dure, hoogwaardige technologieën. Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft (TU Delft) hebben nu een laagdrempelige en volledig organische methode ontwikkeld om op relatief lage temperatuur dunne, poreuze laagjes titania te maken.

10 maart 2020

Digitale Human Capital Agenda voor ‘digitaal talent’

De gemeente Den Haag en ruim twintig bedrijven en onderwijsinstellingen gaan de komende jaren duizenden mensen opleiden, en bij- en omscholen tot digitaal talent.

04 maart 2020

Zigzag-DNA

DNA in een cel kun je normaliter vergelijken met spaghetti op je bord: een grote wirwar van strengen. Om bij celdeling het DNA netjes over de twee dochtercellen te kunnen verdelen, moet de cel dit organiseren in strak op elkaar gepakte chromosomen. Al jaren is bekend dat een eiwitcomplex genaamd condensine daarbij een sleutelrol speelt, maar biologen hadden geen idee hoe dat dan precies gebeurt. Tot februari 2018, toen wetenschappers van het Kavli Instituut van de TU Delft samen met collega’s van EMBL Heidelberg in real time lieten zien hoe een condensine een lus trekt in het DNA. Maar nu blijkt uit vervolgonderzoek van dezelfde wetenschappers dat dit bepaald niet de enige manier is waarmee condensine het DNA opeen pakt. De wetenschappers ontdekten een volslagen nieuwe lusstructuur, die ze de ‘Z loop’ noemen. Op 4 maart publiceren zij dit nieuwe fenomeen in Nature, waar ze voor het eerst laten zien ze hoe condensine onderling samenwerkt en DNA opvouwt in een zigzag structuur.

04 maart 2020

TU Delft trots op hoge posities in de wereldwijde QS Subject ranking

De World University Rankings by Subjects 2020, die vandaag is verschenen, plaatst de TU Delft op een 15e positie in de brede categorie Engineering & Technology.

03 maart 2020

Royal HaskoningDHV kiest voor TU Delft Campus

Royal HaskoningDHV opent een vestiging voor 800 medewerkers in Delft, een internationaal knooppunt voor technologie, innovatie en kennisontwikkeling.