Laatste Nieuws

912 resultaten

14 april 2020

Mechanisch beademingsapparaat uit jaren ’60 inspireert Delftse ingenieurs

Een team van Delftse onderzoekers en studenten van BioMechanical Engineering lanceert vandaag een nieuw type beademingsapparaat dat zuiver mechanisch is en dat je eenvoudig zelf zou kunnen bouwen en repareren. Het team leende een beademingsapparaat uit de jaren ’60 van Rijksmuseum Boerhaave en gebruikten dat als inspiratie voor deze oplossing. Door het mechanische werkingsprincipe komt er geen elektronica aan te pas. Dit is een voordeel omdat de productie ervan niet afhankelijk is van de nu onzekere toevoer van onderdelen uit China.

14 april 2020

Wetenschappers ontwerpen beademingsapparaat gemaakt van standaardonderdelen

Amir Zadpoor en een team van wetenschappers van BioMechanical Engineering testen de eerste prototypes van een beademingsapparaat dat volledig bestaat uit standaardonderdelen. Deze onderdelen zijn bijna overal ter wereld lokaal voorradig en kunnen door honderden fabrikanten worden gemaakt. Daardoor kan de beademingsmachine in veel gevallen lokaal worden geassembleerd. Het ontwerp hoopt daarmee in te kunnen spelen op de vraag naar beademingsapparatuur en de logistieke problemen die er zijn door een tekort aan specifieke onderdelen.

09 april 2020

Tim van der Hagen herbenoemd als rector magnificus/collegevoorzitter

De Raad van Toezicht van de TU Delft heeft prof.dr.ir. Tim van der Hagen herbenoemd als Rector Magnificus/Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De herbenoeming, opnieuw voor een periode van vier jaar, gaat in op 1 mei.

08 april 2020

Een beetje wiskunde voor het bestrijden van epidemieën

06 april 2020

TU Delft sluit zich aan bij International Universities Climate Alliance

Deze week is de International Universities Climate Alliance (‘Climate Alliance’) opgericht. Meer dan 40 universiteiten van over de hele wereld gaan samenwerken op het gebied van klimaatverandering.

03 april 2020

Studententeam OperationAIR heeft werkend prototype voor een noodbeademingsapparaat

De Delftse studenten van het initiatief OperationAIR hebben in drie weken tijd een werkend prototype van een noodbeademingsapparaat voor coronapatiënten ontwikkeld.

02 april 2020

Samenwerking FIOD en TU Delft op het gebied van opsporing digitale en financiële criminaliteit

Onderzoekers en studenten van de TU Delft helpen de FIOD met hun strijd tegen de digitale en financiële misdaad. Na een geslaagde pilot gaat een meerjarig onderzoeksprogramma van start.

02 april 2020

De kracht van collageen

Collageen is de lijm die ons lichaam bij elkaar houdt. Het zit in onze huid, botten, spieren, kraakbeen, gewrichtsbanden, haren, nagels – kortom, in bijna elk weefsel in ons lichaam. Collageeneiwitten vormen op sommige plekken, onder meer in de huid, netwerken die heel rekbaar zijn. Maar waarom die netwerken zo elastisch zijn, was tot nu toe nog onduidelijk. Onderzoekers van de TU Delft, AMOLF en Wageningen University & Research hebben nu ontdekt dat het aantal ‘kruispunten’ een belangrijke rol speelt. Tussen de drie en vier verbindingen per kruispunt is ideaal. Meer verbindingen maakt de collageennetwerken juist minder rekbaar. De nieuwe inzichten kunnen onder meer worden gebruikt voor de reparatie van beschadigd of verouderd weefsel, zoals kraakbeen of huid, en bij het kweken van nieuw huidweefsel voor brandwondenslachtoffers.

31 maart 2020

Delfts onderzoek rondom het coronavirus

Allerlei onderzoek van de TU Delft is direct of indirect gelieerd aan de coronacrisis. We geven een (niet uitputtend) overzicht.

31 maart 2020

ERC Advanced grants voor Delftse onderzoekers

Drie wetenschappers van de TU Delft hebben een ERC Advanced Grant ontvangen. Cees Dekker, Jerry Westerweel en Lieven Vandersypen krijgen deze Europese subsidie voor vijfjarige projecten van internationaal vooraanstaande onderzoeksleiders.