Laatste Nieuws

912 resultaten

15 september 2020

The Green Village opent het HittePlein: proeftuin voor klimaatadaptieve innovaties

The Green Village, de proeftuin voor duurzame innovatie in de stedelijke omgeving op de TU Delft Campus, heeft het HittePlein ontwikkeld. Hier werken ondernemers en onderzoekers aan duurzame innovaties zoals Rainroad, die de oplopende temperatuur in de stad aanpakken en door middel van waterhergebruik en waterbuffering langdurige droogte bestrijden.

14 september 2020

Antarctica: scheuren in het ijs

De Pine Island Glacier en de Thwaites Glacier op West-Antarctica ondergaan de laatste jaren snelle veranderingen, met mogelijk grote gevolgen voor zeespiegelstijging.

Gletsjers op Spitsbergen sinds medio jaren 80 veel kwetsbaarder voor opwarming

De meeste gletsjers van Spitsbergen zijn hun beschermende firnlaag kwijt, waardoor het ijs veel kwetsbaarder is voor zomerse temperaturen.

Startup TU Delft ontwikkelt ‘levende doodskist’

De startup ‘Loop’ van studenten van de TU Delft heeft een levende doodskist ontwikkeld van mycelium. Deze Living Cocoon draagt bij aan efficiënte ‘compostering’ van het lichaam, ruimt giftige stoffen op en levert zo een verrijkte voedingsbodem voor (nieuwe) bomen en planten.

08 september 2020

TU Delft start opleiding voor robotingenieur van de toekomst

Hoe kunnen robots in diverse processen binnen een fabriek functioneren? Wat is volgens de industrie een goede robotingenieur? Deze twee vragen stonden centraal bij het opzetten van de nieuwe masteropleiding Robotica van de TU Delft.

08 september 2020

Nieuwe bodemdalingskaart toont de (in)stabiliteit van Nederland

Scheve huizen, verzakkende straten, verschuivende dijken, en uitdrogende natuurgebieden. Burgers, bedrijven en overheid zullen de komende jaren flink moeten investeren in onderhoud. Dat valt op te maken uit de vernieuwde interactieve bodemdalingskaart van Nederland.

04 september 2020

Game Boy forever! Met dank aan intermittent computing

Een draagbare spelcomputer waarop je eindeloos kan spelen klinkt als de nachtmerrie van iedere ouder. Maar het is geen speelgoed! Het is een wetenschappelijk instrument, ontwikkeld door onderzoekers van de TU Delft en Northwestern University (Illinois, VS) die besloten om de grenzen van batteryless intermittent computing flink op te rekken tot in het domein van plezier en interactie. Het is ook een volgende stap naar een duurzame toekomst.

03 september 2020

ERC Starting Grant voor Delftse onderzoekers

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Twee van hen zijn wetenschappers van de TU Delft. Deze Europese subsidie is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

03 september 2020

Eerste masterstudenten Klinische Technologie studeren af in LDE-verband

Om het steeds groter wordende gat tussen technologische innovatie en geneeskunde te overbruggen startte zes jaar geleden de nieuwe studie Klinische Technologie binnen de LDE-alliantie. Vandaag studeert de eerste lichting masterstudenten Klinische Technologie af aan de gezamenlijke opleiding van LUMC, TU Delft en Erasmus MC (LDE).

01 september 2020

Succesvolle eerste vlucht voor de TU Delft Flying-V

De eerste testvlucht van het schaalmodel van de Flying-V was succesvol.