Laatste Nieuws

912 resultaten

19 januari 2021

Drones navigeren beter als ze ook leren kijken naar textuur, kleur en vorm

Je vraagt je misschien af hoe het komt dat een bij zo perfect zijn weg kan vinden?

11 januari 2021

Delftse onderzoekers bouwen kunstmatig chromosoom

Biotechnologen van de TU Delft hebben een kunstmatig chromosoom gebouwd in gist. Het chromosoom kan naast de natuurlijke gistchromosomen bestaan, en dient als platform om veilig en eenvoudig nieuwe functies aan het micro-organisme toe te voegen. Onderzoekers kunnen het kunstchromosoom gebruiken om gistcellen om te bouwen tot levende fabriekjes die in staat zijn om nuttige chemicaliën en zelfs medicijnen te produceren.

11 januari 2021

Consortium ontwikkelt stresstest voor investeringsplannen energietransitie Rotterdamse haven: Gridmaster

Wat gebeurt er met aardgas, waterstof en elektriciteit in de toekomst? Een groot consortium simuleert het energiesysteem van de Rotterdamse haven.

07 januari 2021

Andy van den Dobbelsteen benoemd tot Coördinator Duurzaamheid

Het College van Bestuur heeft professor Andy van den Dobbelsteen benoemd tot Coördinator Duurzaamheid TU Delft met ingang van 1 januari 2021.

21 december 2020

Delftse natuurkundestudent maakt kleinste kerstboom ter wereld

Sinds jaar en dag wordt in december de zendmast bij Lopik opgetuigd tot de grootste kerstboom van Nederland. Maura Willems, student technische natuurkunde aan de TU Delft, besloot het tegengestelde te doen. Zij maakte de kleinste kerstboom van Nederland (en naar alle waarschijnlijkheid van de hele wereld).

17 december 2020

Nederlanders zijn voor invoering vaccinatiebewijs als beloning

Om COVID-19 goed onder controle te kunnen houden moet ongeveer 70% van de Nederlanders gevaccineerd zijn. Er is ruim draagvlak onder Nederlanders voor invoering van een vaccinatiebewijs om mensen actief te stimuleren zich te laten vaccineren. Een vaccinatiebewijs biedt meer vrijheden aan mensen die het vaccin wel nemen, bijvoorbeeld om reguliere activiteiten te blijven doen tijdens een uitbraak of evenementen te bezoeken waar 1,5 meter afstand houden niet goed mogelijk is. Zo blijkt uit representatief onderzoek onder 1.640 Nederlanders dat is uitgevoerd door wetenschappers van de TU Delft, Erasmus Universiteit Rotterdam, RIVM, Universiteit Maastricht en Roskilde University.

17 december 2020

Delftse onderzoekers brengen risico’s van ‘vrij DNA’ in kaart

Zonder dat we het doorhebben komen losse stukjes DNA via ons afvalwater in de natuur terecht. Wat de impact van dit ‘vrije DNA’ is op het milieu en de volksgezondheid, is nog onbekend. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een manier gevonden om te achterhalen om hoeveel van dit mogelijk schadelijke DNA het gaat. Ze ontwikkelden een methode om vrij DNA uit afvalwater te isoleren, waardoor ze de grootte van het probleem in kaart kunnen brengen. De resultaten van hun werk worden in februari 2021 officieel gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Water Research, maar zijn nu al online te vinden.

09 december 2020

Bestaande wijken energieneutraal dankzij innovatief zonnewarmtenet

Een zonnewarmtenet blijkt technisch en financieel haalbaar om bestaande wijken te verduurzamen en aardgasvrij te maken, zo heeft een consortium van wetenschappers en bedrijven onder leiding van de TU Delft aangetoond.

09 december 2020

ERC Consolidator grants voor TU Delft researchers

Stan Brouns, Kristof Cools en Simon Gröblacher ontvangen een ERC Consolidator Grant. Met deze grant kunnen ze hun onderzoeksteams verder versterken en hun impact vergroten. Het was de eerste keer dat de aanvraagprocedure voor de Consolidator grants volledig online plaatsvond.

08 december 2020

Prijs edX voor Delftse MOOC over energieneutrale gebouwen

Andy van den Dobbelsteen, Eric van den Ham en Tess Blom (Faculteit Bouwkunde) zijn de winnaars van 2020 edX Prize for Exceptional Contributions in Online Teaching and Learning, met hun online cursus (MOOC) "Zero-Energy Design: an approach to make your building sustainable". Deze MOOC helpt deelnemers om uit te zoeken welke energiemaatregelen zij kunnen toepassen om hun gebouwen (meer) duurzaam en energiezuinig te maken.