Laatste Nieuws

912 resultaten

26 februari 2021

TU Delft breidt studieplekken op de campus uit

Online studeren trekt een zware wissel op studenten. Daarom kijkt TU Delft naar verschillende mogelijkheden om meer fysiek onderwijs en studieplekken op de campus mogelijk te maken. “We merken dat het voor een aantal studenten heel moeilijk is om thuis te studeren. Daarom kijken we naar het uitbreiden van het aantal studiewerkplekken op de campus”, aldus Rob Mudde, Vice President Education TU Delft.

22 februari 2021

Donderdag 4 maart Climate Action Verkiezingsdebat 2021

Klimaatdebat met studenten en vertegenwoordigers van de politieke jongerenpartijen. Op 4 maart organiseert Studium Generale TU Delft, in samenwerking met GreenTU en de Studentenraad, het Climate Action Verkiezingsdebat 2021, met vertegenwoordigers van de politieke jongerenpartijen. Tijdens deze bijeenkomst (16.00 – 18.00 uur, livestream via YouTube) geven we de generatie die de nabije toekomst moet gaan vormgeven een podium om te debatteren over hún oplossing voor de klimaatproblematiek.

10 februari 2021

5,7 miljoen euro voor hybride energieopslagsystemen

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat trekt 5,7 miljoen euro uit voor FLEXINet. Het FLEXINet-consortium zal, de komende jaren, werken aan hybride energieopslagsystemen: systemen waarmee zowel warmte als elektriciteit opgeslagen kan worden. Pavol Bauer, professor aan de TU Delft en projectleider en coördinator van het project: ‘Met FLEXINet streven we naar een systeem dat de energietransitie bespoedigt.

03 februari 2021

CO₂ uit de atmosfeer opvangen met duurzame energie

Er wordt hard gewerkt aan methodes om CO₂ af te vangen uit de atmosfeer, om op die manier klimaatverandering tegen te gaan. Naast bestaande methodes met giftige oplosmiddelen, zijn er nu elektrochemische technieken in opkomst die kunnen werken met duurzame elektriciteit. De Delftse onderzoeksgroep van David Vermaas analyseerde samen met Wetsus en Caltech deze verschillende duurzame methodes om CO₂ af te vangen en vergeleek ze voor het eerst met elkaar. Daarnaast beschreven de onderzoekers ook welke methodes de meeste potentie hebben om grootschalige CO₂-afvang mogelijk te maken. Hun paper verscheen onlangs in het wetenschappelijke tijdschrift Energy & Environmental Science.

01 februari 2021

TU Delft en ASML brengen niet-zichtbare materialen op nanoschaal in kaart met ultrageluid

TU Delft en ASML brengen niet-zichtbare materialen op nanoschaal in kaart met  ultrageluid

De steeds verdere miniaturisatie van elektrische componenten in de industrie vereist een nieuwe beeldvormende techniek op nanometerschaal. De Delftse onderzoeker Gerard Verbiest heeft samen met ASML een eerste proof-of-concept methode ontwikkeld die ze nu verder uit gaan werken.

TU Delft ontwikkelt slimme gebouwen

Een groot consortium, getrokken door de TU Delft, zal de komende jaren werken aan de ontwikkeling van slimme gebouwen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft 6,9 miljoen euro toegewezen aan het Brains 4 Buildings project. Het doel van het project is het ontwikkelen van slimme methodes en algorithmes, die bijdragen aan de operationele intelligentie van gebouwen. Hierdoor worden de gebouwen niet alleen energie-efficienter, maar bijvoorbeeld ook comfortabeler. Professor en wetenschappelijk coördinator Laure Itard: "De energiesystemen van gebouwen worden zo complex, dat de traditionele methodes niet meer volstaan. We hebben een betere aanpak nodig, waarbij we gebruik gaan maken van machine learning en kunstmatige intelligentie."

01 februari 2021

Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht

De invloed van aerosolen in de atmosfeer op wolken en het klimaat is mogelijk anders dan eerder werd gedacht, concludeert wolkenonderzoeker Franziska Glassmeier.

28 januari 2021

TU Delft lanceert nieuwe reeks ‘TU Delft AI Labs’

De TU Delft lanceert vandaag een nieuwe reeks van acht ‘TU Delft AI Labs’. Binnen deze labs gebruiken wetenschappers artificiële intelligentie (AI) om wetenschappelijke vooruitgang te versnellen en maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden. In de loop van 2021 zullen nog eens acht labs gelanceerd worden, waarmee het totaal op 24 labs komt. De werving voor 32 PhD posities voor de nieuwe TU Delft AI Labs wordt eind februari gestart. Daarnaast zal de TU Delft op 25 februari de labs presenteren op de MIT European career fair.

21 januari 2021

Pandemic & Disaster Preparedness Center: goed voorbereid op toekomstige rampspoed

Vandaag lanceerden Ernst Kuijpers, Marion Koopmans en Ahmed Aboutaleb bij het televisieprogramma Jinek een plan voor het Pandemics and Disaster Preparedness Center (PDPC) van de convergentie samenwerking tussen TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam. Met dit center brengen Rotterdam en Delft topwetenschappers samen op medisch, technisch – inclusief AI- , logistiek en sociologisch gebied. Met een ambitieuze onderzoeksagenda bieden zij het hoofd aan (toekomstige) pandemieën en rampen in de volle omvang én samenhang. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd, is grote behoefte aan betere voorbereiding op pandemieën en rampen zoals de huidige coronacrisis. De kennis die is opgedaan in de Rotterdamse regio is breed inzetbaar. Hierdoor kan het Pandemics and Disaster Preparedness Center wereldwijd een belangrijke rol spelen in de voorbereiding op toekomstige rampen en pandemieën.

20 januari 2021

Paulien Herder benoemd tot decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW)