Laatste Nieuws

912 resultaten

07 april 2021

Met moleculaire zeefjes de smaak van alcoholvrij bier aanpassen

Onderzoeker Deborah Gernat heeft, in samenwerking met Heineken, een nieuwe methode gecreëerd om de smaak van alcoholvrij bier verder te ontwikkelen. Met de techniek, die gebaseerd is op moleculaire zeefjes, krijgen brouwers een nieuw gereedschap in handen om de smaak van alcoholvrij bier dichter bij die van normaal bier te brengen. De eerste tests toonden aan dat de zoetige ‘wortsmaak’ die alcoholvrij bier nu vaak kenmerkt ermee kan worden teruggedrongen. Op 9 april promoveert Deborah Gernat op dit onderwerp aan de TU Delft.

06 april 2021

Marien van der Meer nieuw lid College van Bestuur/Vice President Operations

Marien van der Meer wordt Vice President Operations (VPO) in het College van Bestuur van TU Delft. De Raad van Toezicht heeft Van der Meer benoemd per 1 augustus 2021. Momenteel is zij werkzaam als lid van de Raad van Bestuur/CFOO van het Antoni van Leeuwenhoek Nederlands Kanker Instituut.

03 april 2021

Doe mee aan onderzoek naar voorkeuren van Nederlanders over de volgorde van vaccinatie en het coronapaspoort

Wetenschappers van de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam doen onderzoek naar de voorkeuren van Nederlanders voor verschillende varianten van het coronapaspoort en de volgorde van vaccinatie in de groep gezonde Nederlanders tussen de 18 en 60 jaar. Het onderzoek staat open voor alle Nederlanders tot en met 8 april. Iedere Nederlander vanaf 18 jaar kan meedoen met het onderzoek via: https://www.tudelft.nl/corona-paspoort. Al eerder onderzocht de onderzoeksgroep deze voorkeuren onder 1500 Nederlanders die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. De resultaten van beide groepen, zowel de kleine representatieve groep als het nu gestarte opengestelde onderzoek worden gerapporteerd aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

30 maart 2021

Nieuw zelf-organiserend rampencommunicatiesysteem kan levens redden

Een bijna lege telefoon kan bij rampen het verschil betekenen tussen leven en dood. TU Delft onderzoeker Indushree Banerjee heeft daarom een nieuw energie-efficiënt en betrouwbaar noodcommunicatiesysteem ontworpen voor smartphones. Het systeem maximaliseert het aantal mensen dat gedurende een langere periode kan communiceren en kan daarmee levens redden in getroffen gebieden.

29 maart 2021

Slimme Delftse truc maakt 20 keer snellere beeldvorming met elektronenmicroscopie mogelijk

Onderzoekers van de TU Delft hebben een slimme truc bedacht om het maken van afbeeldingen met een elektronenmicroscoop tot een factor twintig te versnellen. Het gaat om een simpele aanpassing: het aanbrengen van een voltage op de houder van het preparaat. Deze eenvoudige ingreep zorgt ervoor dat een preparaat waar de elektronenmicroscoop normaal gesproken een week voor nodig heeft om geheel af te beelden, nu in een nacht of een werkdag kan worden opgenomen.

26 maart 2021

TU Delft en NFI slaan handen ineen om forensisch onderzoek te innoveren

Hoe valt iemand na een duw of sprong naar beneden? Hoe kan je goed onderzoek doen op een plaats delict? Kan een computermodel het tijdstip van een overlijden vaststellen? En hoe haal je alle sporen op een goede manier uit een telefoon? Het zijn zo maar wat voorbeelden van onderzoeken die de TU Delft en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) samen uitvoeren. Vandaag is de samenwerking verstevigd door het tekenen van een gezamenlijk ‘Memorandum of Understanding’.

26 maart 2021

Onderzoekers werpen nieuw licht op DNA-replicatie

In voorbereiding op de celdeling moeten cellen hun DNA kopiëren (‘replicatie’). In samenwerking met onderzoekers van het Francis Crick Institute in Londen heeft een team van onderzoekers van de TU Delft nu aangetoond dat de eiwitbouwstenen die betrokken zijn bij de eerste stappen van DNA-replicatie beweeglijk zijn, maar dat ze bij specifieke DNA-sequenties op het genoom hun snelheid minderen. Hun bevindingen, die op 26 maart zullen worden gepubliceerd in het open access tijdschrift Nature Communications, waren te danken een integrale benadering van biofysica en biochemie die nieuwe ontdekkingen op dat gebied zal bevorderen.

TU Delft brengt luchtstroom Thialf in kaart

Het ventilatiesysteem in Thialf creëert een luchtstroom in de richting van de schaatsers. Dat is de conclusie van aerodynamica onderzoeker Alexander Spoelstra van de TU Delft. Hij bracht in opdracht van Thialf de luchtstroom op de ijsbaan nauwkeurig in kaart, nadat schaatsers vragen hadden gesteld over het ventilatiesysteem. De metingen zijn verricht met een onderzoeksopstelling bestaande uit lasers heliumbellen, en hogesnelheidscamera’s. Het technisch rapport over het onderzoek is op 26 maart online geplaatst.

25 maart 2021

TU Delft realiseert supercomputer op eigen campus

TU Delft is building the Delft High-Performance Computing Centre (DHPC). This supercomputer complements existing national and cloud-based facilities, and offers academics and students greater flexibility when conducting their research. The arrival of the supercomputer is accompanied by a comprehensive training programme addressing the effective use of computing facilities.

24 maart 2021

Halfgeleider qubits schalen in twee dimensies

Het hart van elke computer, de processor, wordt gemaakt met halfgeleidertechnologie die miljarden transistoren op een enkele chip kan aanbrengen. Onderzoekers van de groep van Menno Veldhorst in QuTech, een samenwerking van TU Delft en TNO, hebben nu aangetoond dat diezelfde technologie volstaat om een tweedimensionale array van qubits te vervaardigen die gezamenlijk als quantumprocessor opereren. Hun onderzoek, een cruciale mijlpaal voor schaalbare quantumtechnologie, is vandaag in Nature gepubliceerd.