Laatste Nieuws

912 resultaten

24 september 2021

TU Delft maakt elektriciteitsnet future-proof

Om het elektriciteitsnet klaar te stomen voor de toekomst, is door de TU Delft, overheid en partners als TenneT, samen gebouwd aan een gloednieuw laboratorium: het Electrical Sustainable Power Lab, ook wel het ESP Lab genoemd. Vrijdagmiddag 1 oktober 2021 wordt het lab – ‘een duurzaamheidstempel van formaat’ – officieel in gebruik genomen.

22 september 2021

Inzicht in mens-robotinteractie essentieel voor ontwerp van revalidatiesystemen

Robotapparaten voor lichaamsgewichtondersteuning kunnen een sleutelrol vervullen bij hulp aan mensen met neurologische aandoeningen die beter willen leren lopen. Het team dat in 2018 de RYSEN heeft ontwikkeld, een geavanceerd apparaat voor lichaamsgewichtondersteuning, heeft inmiddels meer fundamenteel inzicht in dit concept gekregen, maar stelt ook vast dat er nog het een en ander moet worden verbeterd.

22 september 2021

Iedereen kan nu batterijloze apparaten bouwen

Vorig jaar onthulden computerwetenschappers van de TU Delft en Northwestern University (Illinois, VS) ’s werelds eerste batterijloze Game Boy, die eindeloos speelplezier mogelijk maakt door energie te halen uit zowel zonne-energie als uit de kinetische energie die nodig is om de verschillende knopjes in te drukken. Hetzelfde team heeft nu een platform gelanceerd waarmee makers, hobbyisten en beginnende programmeurs hun eigen batterijloze elektronische apparaten kunnen maken, aangedreven door sporadisch uit de omgeving geoogste energie.

21 september 2021

TU Delft opent Climate Action Hub op campus Den Haag

Op vrijdag 24 september opent TU Delft haar Climate Action Hub in het Wijnhavengebouw op de Campus Den Haag. De Climate Action Hub wordt een fysieke ontmoetingsplaats waar bestuurders en beleidsmakers, kennisinstellingen, burgers en bedrijven samen kunnen werken aan concrete oplossingen voor klimaatuitdagingen.

16 september 2021

Position paper: AI als versneller van de energietransitie

Een significante bijdrage leveren aan het creëren van kansen voor een CO2-vrij energiesysteem, daar werken meer dan 150 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid aan binnen de Nederlandse AI coalitie. De werkgroep Energie en Duurzaamheid heeft samengewerkt aan het position paper ‘AI als versneller van de energietransitie‘ waarin de kansen voor een CO2-vrij energiesysteem uiteen worden gezet. Onderzoekers van de TU Delft hebben in de kerngroep een actieve bijdrage geleverd aan deze agenda.

Digitaal water

Overstroomde riolen, plastic afval, lekkages van waterleidingen… Ook onder de grond kent Nederland grote wateruitdagingen. Met menselijke kracht alleen kunnen we dat niet oplossen, zegt professor Zoran Kapelan. Daarom schakelt hij de hulp in van kunstmatige intelligentie en machine learning.

16 september 2021

Delftse onderzoekers ontmaskeren miljoenen onveilige mondmaskers

Op aanvraag van medici ontwikkelden onderzoekers van de TU Delft een testmethode om te controleren of geïmporteerde mondmaskers aan de juiste veiligheidseisen voldeden. En dat was nodig, want in totaal bleek na onderzoek in negentien ziekenhuizen slechts een derde van de 140 miljoen geteste mondmaskers veilig genoeg.

10 september 2021

TU Delft, NFI en politie ontwikkelen slimme techniek voor bewijsfotografie

Op een plaats delict moet elk spoor grondig onderzocht worden. Sporen die je niet kan meenemen of bewaren, zoals bloedspetters, worden met een liniaal in beeld gebracht om de omvang weer te geven. De TU Delft en het NFI ontwikkelden een nieuwe methode voor de politie die de liniaal straks overbodig maakt en het meten van sporen makkelijker maakt.

08 september 2021

Hoogwater Limburg zomer 2021 ingrijpender dan rivieroverstromingen in 1993 en 1995

De hevige neerslag samen met het hoogwater van juli 2021 in Nederland en de landen om ons heen betrof een extreme en uitzonderlijke gebeurtenis met grote maatschappelijke gevolgen in Limburg. In opdracht van het Expertise Netwerk Waterveiligheid (ENW) heeft een breed consortium van kennisinstellingen, onder leiding van de TU Delft en Deltares, nu een eerste analyse gemaakt van de beschikbare informatie over een scala aan onderwerpen.

06 september 2021

Max Mulder ontvangt Leermeesterprijs 2021

Op maandag 6 september is de Leermeesterprijs 2021 uitgereikt aan prof.dr.ir. Max Mulder, hoogleraar Control & Simulation van de afdeling Control & Operations bij de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR).