Bezetting gebouw TU Delft eindigt met ontruiming

Nieuws - 03 juni 2024 - Webredactie Communication

Vanavond is rond 20.30 uur door de politie een einde gemaakt aan de bezetting van ca. 30 demonstranten in het gebouw Mechanical Engineering, toen zij het pand niet vrijwillig om sluitingstijd wilden verlaten. Eerder vandaag zijn de demonstranten op de sluitingstijd en de mogelijke consequenties gewezen en kregen zij de mogelijkheid om buiten verder te demonsteren. Hieraan is geen gehoor gegeven. Het tentenkamp, dat sinds vorige week donderdag is opgebouwd tussen de Aula en de Library, is niet ontruimd. De demonstratie blijft daar, mits deze vreedzaam en respectvol verloopt, toegestaan.

Vanuit het demonstratierecht heeft iedereen het recht om te demonstreren. De afgelopen week zijn er echter meerdere incidenten geweest, waar de demonstranten op aangesproken zijn en hebben er ook handhavende interventies plaats gevonden.

Zo zijn mensen met gezichtsbedekkende kleding systematisch geweigerd in de gebouwen, zijn er leuzen en stickers verwijderd en zijn demonstranten aangesproken op gedrag dat hinder veroorzaakt voor andere studenten of medewerkers.

Vandaag vond er een nieuwe demonstratiemars plaats over de campus. Deze is rond 14.00 uur geëindigd in een bezetting van het gebouw van Mechanical Engineering. In verschillende gesprekken zijn demonstranten gewezen op de regels en is hen vriendelijk verzocht om de demonstratie buiten verder voort te zetten, om colleges niet te verstoren. Hieraan is geen gehoor gegeven. Helaas is het onderwijs dermate verstoord dat we colleges voor studenten hebben moeten verplaatsen en andere werkplekken hebben moeten zoeken voor medewerkers. Ook zijn ingangen geblokkeerd en is het gebouw op verschillende plekken aan binnen- en buitenkant beklad.

Na sluitingstijd zijn de demonstranten die niet vrijwillig weg zijn gegaan door de politie alsnog verwijderd. Daarbij zijn enkele aanhoudingen verricht. TU Delft heeft aangifte gedaan van huisvredebreuk, geweld en vernieling.