Gijsje Koenderink benoemd tot KNAW-lid

Nieuws - 16 mei 2024 - Communication TNW

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft Gijsje Koenderink gekozen als nieuw lid. Zij zal samen met 16 andere vooraanstaande wetenschappers toetreden tot de Akademie. Op 30 september 2024 worden de nieuwe leden geïnstalleerd.

Pionier in materiaalkunde van levende materie

Gijsje Koenderink is een expert in de rol van mechanische krachten in levende cellen en weefsels. Haar onderzoek bevindt zich op het grensvlak van natuurkunde, materiaalkunde, biologie en de biomedische wetenschappen. Ze onderzoekt hoe cellen en weefsels reageren op mechanische krachten. Dit fundamentele onderzoek combineert zij met meer toegepast onderzoek naar de rol van verstoorde mechanische eigenschappen van cellen en weefsels bij kanker en fibrose. Ook is Koenderink een pionier in de synthetische celbiologie, waarbij het doel is om een cel te bouwen uit niet-levende onderdelen. Binnen het Zwaartekrachtsprogramma Building a Synthetic Cell werkt ze aan de constructie van kunstmatige membranen die kunnen groeien en zichzelf kunnen delen.

Loopbaan

Gijsje Koenderink studeerde Physical Chemistry aan de Universiteit Utrecht (MSc 1998, Ph.D. 2003) en vervolgde haar onderzoekscarrière als Marie Skłodowska-Curie Postdoctoral Fellow aan de Vrije Universiteit Amsterdam (2003-2004) en Harvard University (2004-2006). In 2019 startte ze haar Biological Soft Matter-groep bij het onderzoeksinstituut AMOLF in Amsterdam, waar ze ook leiding gaf aan de afdeling Living Matter (2014-2019). In september 2019 verhuisde ze haar groep naar Delft. In 2022 werd ze benoemd tot Medical Delta professor aan het ErasmusMC en tevens tot co-directeur van het Kavli Institute for Nanoscience Delft.

Gijsje Koenderink