Hoe sociale netwerken de keuze voor zonnepanelen beïnvloeden
Onderzoek door Aarthi Sundaram van de TU Delft laat zien dat sociale netwerken en vertrouwen tussen mensen een grote invloed hebben of mensen wel of geen zonnepanelen op hun daken installeren. Dit onderzoek laat zien dat betaalbaarheid niet de belangrijkste reden is voor het kiezen van zonnepanelen, terwijl dit wel algemeen verondersteld wordt. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Energy Research and Social Science. Het artikel stelt voor om de invloed van sociale netwerken te gebruiken om eerlijkere zonne-energieprogramma's te maken voor alle inkomensgroepen.
Aarthi Sundaram: 'Ik heb met open data beleid getest met verschillende sociale netwerkscenario's voor Albany County (New York, VS). Het model kijkt naar hoe huishoudelijke sociale netwerkstructuren, subjectieve normen, bias, financieel risico en de invloed van kennissen de beslissing om zonnepanelen te installeren beïnvloeden.' In plaats van alleen te kijken naar financiële factoren zoals subsidies, is onderzocht hoe sociale connecties en vertrouwen de bereidheid om zonne-energie te gebruiken beïnvloeden.
Vertrouwen
De belangrijkste resultaten tonen aan dat sociale en geografische netwerkstructuren een grote impact hebben op adoptie binnen verschillende inkomensgroepen. Bijvoorbeeld, lage-inkomensgroepen in hechte gemeenschappen kunnen sneller zonnepanelen installeren als ze de informatie vertrouwen. Aan de andere kant kunnen hoge-inkomensgroepen minder zonne-energie adopteren als ze geen vertrouwde informatiebronnen hebben. Dit laat zien dat betaalbaarheid niet de enige belangrijke factor is.
Zonne-energieprogramma’s voor iedereen
'Een belangrijk probleem waar dit onderzoek naar kijkt is dat lage-inkomensgezinnen niet achterblijven in de overgang naar zonne-energie, zoals nu vaak het geval is.’ legt Sundaram uit. ‘Zelfs als zonnepanelen goedkoper worden, kunnen mensen nog steeds twijfelen om ze te laten installeren, door gebrek aan vertrouwen in informatiebronnen of door de invloed van hun sociale netwerken. Dit onderzoek laat zien dat alleen betaalbaarheid verbeteren niet genoeg is. Daarom moeten beleidsmakers begrijpen hoe sociale netwerken en vertrouwen werken om effectieve en rechtvaardige zonne-energieprogramma's te maken voor alle inkomensgroepen.