Theorie resulterend in fanatieke races tijdens de Ontwerpdag Maritieme Techniek

Nieuws - 13 juni 2024 - Webredactie ME

Zo’n 55 eerstejaars studenten van de bachelor Maritieme Techniek lieten hun ouders of andere geïnteresseerden kennismaken met de faculteit en hun opleiding tijdens de Ontwerpdag. Nadat de ouders kort klaargestoomd werden met theorie, konden ze al snel hun mouwen opstropen en aan de slag. Ze mochten zelf een drijvende constructie bouwen!

Van de collegebanken…

Terwijl afwisselend een groep van de deelnemers tijdens een rondleiding de faculteit leerde kennen, gingen andere groepjes aan de slag met koffiebekers en satéprikkers. Met als doel, een intelligente drijvende constructie bouwen die zoveel mogelijk gewicht kan dragen. Dit werd getest in het zwembad, waar steeds meer gewichten werden gestapeld. Deze opdracht werd enthousiast uitgevoerd.

En hadden de deelnemers in het college niet geleerd dat je het beste lucht onder je constructie kan doen voor een lastproef? Misschien zijn de latex handschoenen perfect voor luchtopslag te gebruiken! Er werd fanatiek gestreden om de eeuwige roem.

…naar de praktijk!

Bij de start van het collegejaar bouwen studenten in groepjes tijdens de projectopdracht van het vak Integratie en Vaardigheden zelf hun eerste boot. Deze boten komen tijdens de Ontwerpdag weer tevoorschijn om ze te testen in wedstrijdvorm. De eerste ronde draaide om de weerstandsproef. Met hulp van gewichten werd gekeken welke boot het snelst aan de overkant was. De tweede ronde was een lastproef, waarbij zoveel mogelijk gewicht op het dek geplaatst moest worden, zonder te zinken of te kapseizen. Studenten en ouders dromden samen om het zwembad om niks te missen. Competitief en gemoedelijk werd er gestreden! Deze wedstrijd liet zien dat de studenten veel geleerd hebben over ontwerpen, geometrie, stabiliteit, scheepsweerstand, scheepssterkte, programmeren en ontwerpintegratie in het eerste jaar. Velen hadden graag nog wat aanpassingen gedaan, om met de kennis van nu, de boten nog beter te maken!

Met alles wat ik nu weet, zou ik de boot heel anders maken. Het is niet normaal hoeveel je hier in het eerste jaar leert. Ik wist eigenlijk niks van boten, nu weet ik in één klap heel veel! Je kennis gaat vooruit als een speer.

Nathalie Janssen , Eerstejaars student Maritieme Techniek

Het meest trots ben ik op de stabiliteit van onze boot. En we hebben een hele originele spiegel, dat is aan de achterkant. De opleiding was het eerste half jaar wennen. Maar dan heb je een beetje je mensen gevonden. En uiteindelijk gaat het heel natuurlijk, dat je heel veel mensen leert kennen!

Duncan Tak, Eerstejaars student Maritieme Techniek