Leren zonder dat je het doorhebt bij de ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde

Nieuws - 25 juni 2024 - Webredactie ME

Zo’n 570 eerstejaarsstudenten van de bachelor Werktuigbouwkunde stapelden met hun krattenstapelstapelaar bijna 2000 kratten tijdens de ontwerpwedstrijd op 12 juni. De acht beste stapelaars kwamen in de finale, waarbij tot 25 kratten op elkaar gestapeld konden worden. De wedstrijd is de afsluiting van het derde ontwerpvak van de opleiding en daagt de studenten uit om alle kennis van het afgelopen jaar toe te passen. Projectdocenten begeleiden de studenten tijdens het hele proces, van schets tot de fabricage van een heuse krattenstapelstapelaar.

Eén uitdaging, tientallen oplossingen

Studenten krijgen de vrije hand met enkele randvoorwaarden en de projectdocenten begeleiden en adviseren de groepjes van zo’n 6 studenten wekelijks bij de uitwerking. De opdracht omvatte dit jaar twee bewegingen: een tilbeweging voor het stapelen van de kratten en een voortgangsbeweging om met de kratten op een baan te rijden. Daarbij was er een toenemend stabiliteitsprobleem, hoe hoger de stapel, hoe lastiger het werd om de constructie stabiel te houden.

Erik Frikkee, projectdocent: ‘Het was toch even spannend of de opdracht dit jaar niet te moeilijk was. De oplossing vraagt om een krachtige machine die rustig beweegt en stabiel rijdt.’ Hoewel iedereen dezelfde opdracht had, waren de technische oplossingen en uitwerkingen zeer divers. Uiteindelijk kwam bijna iedereen met een werkende krattenstapelstapelaar opdagen bij de ontwerpwedstrijd op 12 juni.

Projectdocent Erik Frikkee

Ondanks wat regendruppels zat de sfeer er goed in. Giuseppe Radaelli, wedstrijdleider en zelf ook projectdocent: ‘Ik word blij van de gesprekken van studenten tijdens die dag. Als wedstrijdleider liep ik veel rond en ik hoorde hier en daar gesprekken, dat ze constructies van andere groepen proberen te begrijpen. Dat is leren zonder dat je het door hebt!’

Een gevarieerd team begeleidt op alle vlakken

De hechte groep projectdocenten die de studenten begeleiden bestaat uit een ‘bonte mix’ aan docenten. Het zijn docenten van de opleiding, andere opleidingen en ook mensen uit het bedrijfsleven. Ze delen allemaal de kennis en liefde voor mechanica en ontwerpen. En onderwijs natuurlijk. Giuseppe: ‘Het is een gebalanceerd team, met allemaal andere typen. Het mooie is dat iedereen zijn rol weet te vinden. Regine (docent, voorzitter van de project docenten en organisator van de ontwerpwedstrijd) is uitzonderlijk goed in iedereen bij elkaar houden. Ik begeleid zelf ook een paar groepjes. Het houdt me op de hoogte hoe colleges wel of niet landen.’

Projectdocent Giuseppe Radaelli

Erik: ‘We hebben allemaal een andere technische achtergrond. Ik kom zelf uit het bedrijfsleven maar heb ook 8 jaar ervaring als docent; zo zorg ik dat de studenten niet alleen de theorie leren. Ik deel graag mijn ervaringen uit de praktijk. Als studenten vastlopen, gaan we samen kijken wat er mis is. Het is tenslotte helemaal niet erg als iets fout gaat. Daar zijn we voor. Het leukste van dit werk is om jonge mensen verder te helpen!’

Regine Vroom: ‘Het mooiste moment is als je het kwartje bij de student ziet vallen. Het komt ineens binnen, hij of zij begrijpt het en kan er mee verder. Juist aan de projecttafels zien die docenten dat gebeuren. Giuseppe: ‘Als projectdocent ben je toegankelijk voor studenten. Je bent niet alleen bereikbaar via de officiële route, soms loop je gewoon door de gang langs een team aan tafel en vraag je even hoe het gaat.’

Foto gemaakt door Studievereniging Leeghwater

Projectdocent Regine Vroom

De beste krattenstapelstapelaar

Al dat harde werk, kwam samen tijdens een mooie dag. In de finale streden 8 teams en allemaal stapelden ze 25 kratten tot een stapel van 3 meter hoog. Uiteindelijk ging team WB061 er met de winst vandoor. Zij stapelden binnen 2:35 minuten alle 25 kratten en reden naar het einde van de baan. Maar dat was niet alles. Deze machine stapelde snel en nauwkeurig, reed soepel en stabiel en had een handige bediening. Last but not least, de bewegingen zijn betrouwbaar en reproduceerbaar.