TU Delft helpt Maastrichtse luchtverkeersleiders veilige keuzes te maken

Nieuws - 30 september 2024

In maart 2024 lanceerde de luchtverkeersleiding van EUROCONTROL in Maastricht, MUAC, een nieuwe software tool waarmee hun luchtverkeersleiders sneller en op een meer intuïtieve manier besluiten kunnen nemen over het luchtverkeer in hun gebied. De software is ontwikkeld door MUAC zelf, maar is gebaseerd op onderzoek van Clark Borst, René van Paassen en Max Mulder van Control & Simulation naar ecologische interfaces. Borst: “Ik ben trots dat we de luchtverkeersleiders op deze manier helpen met het maken van goede en vooral veilige keuzes.” De onderzoekers werken nu met MUAC samen aan software waarmee de luchtverkeersleider samenwerkt met een virtuele collega.

De luchtverkeersleiders van MUAC regelen alle vliegverkeer in een van de drukte luchtruimgebieden van Europa. Zij begeleiden tot wel 5,500 vluchten per dag. Daarvoor gebruikten zij tot voor kort software waarmee zij weliswaar potentiële conflicten konden signaleren, maar geen alternatieve routes of oplossingen aangedragen kregen. Het was aan de luchtverkeersleider zelf om met oplossingen te komen.

In maart lanceerde MUAC de software tool LORD die verkeersleiders wel kan helpen bij het kiezen van oplossingen. Hoewel de software is doorontwikkeld door het Systems Development Team van MUAC, ligt de basis voor LORD in Delft. Universitair hoofddocent Control & Simulation Clark Borst is naast zijn collega’s professor Max Mulder en universitair hoofddocent René van Paassen een van de grondleggers: “De LORD is een voorbeeld van een ecologisch interface. Het laat de volledige ruimte zien van veilige en onveilige gebieden. De luchtverkeersleider kan dan zelf snel bepalen welke oplossing het meest handig is gegeven de situatie. Uiteindelijk draagt dat bij aan de veiligheid van het luchtruim.” Wat LORD ook bijzonder maakt is dat het intuïtief werkt: de luchtverkeersleider krijgt een overzichtelijke grafische voorstelling te zien van de volledige situatie. Ook kan de software worden aangepast aan persoonlijke voorkeuren. Clark Borst: “Ik ben er trots op dat een tool die wij hier hebben ontwikkeld en die toevallig door een oud-student bij MUAC terecht is gekomen, ook echt in de praktijk door luchtverkeersleiders wordt toegepast.”

Borst en collega’s werken ook nu nog samen met MUAC. Zo werken ze aan software waarbij de luchtverkeersleider een deel van het verkeer volledig en veilig kan overdragen aan een digitale collega.