Santiago Valencia Ibáñez wint prijs voor baanbrekende strategieën in luchtvaartontwerp

Nieuws - 27 juni 2024

Santiago Valencia Ibáñez heeft de eerste plaats behaald op de 20e Pegasus-Europe AIAA studentenconferentie 2024 voor zijn masterthesis over optimalisatie van systeemarchitecturen in lucht- en ruimtevaarttechniek. Zijn werk heeft tot doel om te voorkomen dat productarchitecturen die tot de best presterende ontwerpen zouden kunnen leiden voortijdig worden afgewezen, wat cruciaal is voor het succes van de volgende generatie duurzame vliegtuigen. De resultaten van Valencia Ibáñez's thesis maken het eenvoudiger om de meest veelbelovende en haalbare ontwerpen te identificeren.

De eerste fases van het ontwerpen van complexe componenten voor de luchtvaart zijn er veel onderling samenhangende beslissingen en concurrerende doelstellingen. Traditioneel begint optimalisatie met een vooraf bepaald productontwerp gebaseerd op de geselecteerde architectuur. Numerieke methoden worden gebruikt om dit ontwerp te verbeteren. De eerste ontwerpbeslissingen over de architectuur zijn echter vaak gebaseerd op ervaring en kwalitatieve beoordeling, waardoor andere potentieel optimale ontwerpen voortijdig terzijde worden geschoven.

Het onderzoek van Valencia Ibáñez is gericht op het overbruggen van de architectuur- en optimalisatiefasen van het ontwerpproces door architecturale variabelen op te nemen in de optimalisatiecyclus. Het verwijderen van de stap om slechts een paar architecturen te selecteren om later te optimaliseren, leidt tot superieure oplossingen en een grondigere verkenning van de ontwerpruimte in deze vroege stadia.

Het was een uitdaging om een methodologie te ontwerpen die de meest veelbelovende benaderingen kon volgen en tegelijkertijd de benaderingen die niets opleverden kon negeren," legt Valencia Ibáñez uit. "Ik koos voor een geleidelijke aanpak waarbij problemen van toenemende complexiteit werden gebruikt om te leren welke strategieën het beste zouden werken in een echte wereld. Doordat ik in staat was om technieken die mindere resultaten opleverden in een vroeg stadium te laten vallen, heb ik later veel tijd bespaard!

De thesis van Valencia Ibáñez werd begeleid door Dr. La Rocca, die opmerkt:

"Santiago's werk maakte deel uit van het ITEA 4-project DEFAINE. Zijn resultaat laat zien hoe ver we kunnen innoveren als universiteit en industrie samenwerken. Santiago werkte parttime bij GKN Aerospace aan een uitdaging die relevant is voor de industrie, waarbij hij een ontwerpmethodologie toepaste en uitbreidde die op onze faculteit werd geïntroduceerd. Het bedrijf Parapy, een spin-off van de faculteit, was ook gedeeltelijk betrokken. Alle partners van het DEFAINE consortium, waarbij verschillende bedrijven en universiteiten uit Nederland en Zweden betrokken zijn, erkenden zijn werk als innovatief en zeer relevant."

"Het winnen van deze prijs is een grote eer," zegt Valencia Ibáñez. "Het betekent dat ik volgend jaar mag deelnemen aan de wereldwijde AIAA International Student Conference, en ik heb ook een geldprijs ontvangen!"

PEGASUS is een samenwerkingsverband van de beste Europese luchtvaart- en ruimtevaartuniversiteiten en heeft momenteel 31 leden in 12 landen. Elk jaar nodigt de PEGASUS Student Conference de beste studenten uit om technische papers te presenteren. De 20e conferentie werd gehouden aan de Universitat Politècnica de Catalunya in Terrassa op 26 en 27 april 2024, met 37 deelnemers uit 8 landen, die 35 presentaties gaven. De TU Delft werd vertegenwoordigd door Santiago Valencia Ibáñez en Elise Scheers. Valencia Ibáñez werd uitgeroepen tot beste Aerospace Master student van Europa. Dankzij zijn overwinning mag de TU Delft volgend jaar het academische gedeelte van de conferentie organiseren. Die conferentie wordt gehouden op het CVUT in Praag.