Lancering van de nieuwe TU Delft Repository!

Nieuws - 02 juli 2024

De nieuwe Repository

De TU Delft Library kondigt met trots de lancering van de nieuwe Repository op 2 juli aan! De nieuwe TU Delft Repository is een uitgebreid online platform, het platform biedt toegang tot output gecreëerd of beheerd door de TU Delft. De collectie van de Repository bestaat uit onderzoeksartikelen, proefschriften, masterscripties, conferentiepapers, studieboeken, hoofdstukken uit boeken, en meer, vanaf de jaren 1860 tot heden, met voortdurende toevoeging van nieuwe output door medewerkers en studenten van de TU Delft. Hoewel het voornamelijk onderzoekscontent bevat, omvat het ook materiaal gerelateerd aan onderwijs en erfgoed.

De nieuwe opmaak van de Repository-website

De Repository vervangt een oudere versie die al meer dan tien jaar in gebruik was. Hij is volledig ontwikkeld aan de TU Delft met behulp van open-source programmeertalen.

De functionaliteit van de Repository zal blijven evolueren, met de nadruk op het verbeteren van de zoeksnelheid, het vinden van content, het bieden van meer manieren om content te ontdekken, het verschaffen van betere inzichten in output aan faculteiten en afdelingen, en het verkennen van de implementatie van een uploadmechanisme voor eindgebruikers.

Samenwerking tussen de Library en ICT

De nieuwe TU Delft Repository toont de samenwerking tussen de TU Delft Library en ICT-richtlijnen. Tijdens deze samenwerking is een Service Level Agreement (SLA) tot stand gekomen tussen de twee universitaire diensten. Dit strategische document verduidelijkt hoe beide afdelingen zullen samenwerken, omgaan met serviceonderbrekingen en plannen maken voor

toekomstige feature-releases, wat een aanzienlijke invloed heeft op de servicekwaliteit en duurzaamheid van de Repository.

De SLA vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal als het eerste formele akkoord tussen de Library en ICT waarin de geleverde service, de ondersteuningsstructuur en de strategische planningsinspanningen voor de toekomst worden beschreven. Het symboliseert de consolidatie van de ICT-Bibliotheeksamenwerking voor de TU Delft Repository, wat een gedeelde toewijding aan uitmuntendheid in academisch middelenbeheer en servicelevering weerspiegelt.

Ondertekening van de SLA tussen Irene Haslinger (TU Delft Library) and Erik Scherff (ICT)

ICT ondersteunt de TU Delft Repository op verschillende cruciale manieren, waaronder:

• Levering van servers en databaseondersteuning.
  • Begeleiding en planning voor de initiële opzet.
  • Deelname aan strategische architectuurplanning voor academische informatie-infrastructuur.
  • Deelneming aan doorlopende strategische releaseplanning voor toekomstige versies van de Repository.

Hartelijk dank aan alle collega's van ICT en de Library die hebben bijgedragen aan het succes van de nieuwe Repository.