Een brug slaan tussen klimaat en AI: een gezamenlijke workshop

Nieuws - 11 oktober 2024

Tijdens de Climate & AI Workshop op 3 oktober bundelden het TU Delft AI Initiative en het Climate Action Programme (CAP) hun krachten om (early career) onderzoekers van alle faculteiten van de TU Delft die op het snijvlak van klimaat en AI werken, samen te brengen om relevante overlap en kansen te verkennen.

Waarom klimaat en AI met elkaar verbinden?

Het potentieel van AI om dringende klimaatuitdagingen aan te pakken is enorm. Wij geloven dat gedeelde kennis en wederzijdse steun kunnen leiden tot innovatieve resultaten met veel impact. Door experts uit beide vakgebieden samen te brengen met een workshop als deze, leggen we de basis voor nieuwe kansen en interdisciplinaire samenwerkingen op het gebied van zowel onderzoek als onderwijs.

Het AI Initiative en het Climate Action Programme bieden early career academici aan onze universiteit een opstap om urgente maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Er is niet alleen maatschappelijke behoefte aan wetenschappers die zich bezighouden met de groeiende uitdagingen op het gebied van AI en klimaatactie – veel belangrijke onderwerpen kunnen ook lucratiever worden aangepakt door expertise op gebied van AI- en klimaatonderzoek samen te brengen. Gezamenlijke verkenning en de inhoud in duiken op het snijvlak van deze thema's dragen bij aan verdere innovatie, dus het is geweldig om te zien dat deze twee communities hun krachten bundelen en gezamenlijk kansen verkennen.

Tim van der Hagen, Rector Magnificus / Voorzitter CvB

Belangrijkste conclusies van het Climate & AI Workshop Event

Na een introductie door Marjolein van Esch (TBM, CAP) en Geert-Jan Houben (Pro Vice Rector Magnificus AI, Data en Digitalisering), inspireerden Sander van Cranenburgh (TBM, City AI Lab) en Sophie Broere (Innovation & Impact Centre) het publiek vanuit hun eigen ervaringen en expertise. Sander deelde zijn belangrijkste lessen die hij met het City AI Lab heeft geleerd: wees geduldig en volhardend, zorg dat het Innovation & Impact Centre op de hoogte is van je ambities – ook al zijn die nog niet uitgekristalliseerd – en dat samenwerkingspartners die actief op zoek zijn naar oplossingen een ideale match zijn.

Geweldig om te zien hoe de combinatie van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en klimaatactie al steeds meer gezamenlijke impact en inspiratie creëert, laat staan wanneer we op beide gebieden het veld vooruithelpen door gezamenlijke innovaties.

Prof. Geert-Jan Houben, Pro Vice Rector Magnificus AI, Data, Digitalisering

Na de thema pitches namen de aanwezigen deel aan een van de drie breakout sessies. De middag werd besloten met de highlights en concrete ideeën van elke breakout sessie.

Highlights van "Groene AI en Duurzaamheid"
Onder leiding van Aaron Ding (TBM) & Przemysław Pawełczak (EWI)
In deze breakout verkenden de deelnemers thema-overschrijdende onderzoeksgebieden, zoals het weergeven van verschillende datastructuren om gedeelde analysemethoden tussen disciplines mogelijk te maken (bijv. chemische analyse en civiele techniek); het analyseren van verschillende research scales en het beslissen welke domeinen geschikt zijn voor AI-investeringen. Er is besproken hoe algoritmische technieken en het hergebruik van datasets het proces van het trainen van verschillende datasets kunnen versnellen. Een ander interessant onderwerp was het meten van de impact van AI met behulp van methodologieën zoals LCA- en CSRD-rapportages, en het onderzoeken van manieren om AI duurzamer te maken.

Hightlights van "AI & Weer- en Klimaatrisico's"
Onder leiding van Jing Sun (EWI) en Geet George (CEG)
De deelnemers aan deze sessie hadden allen een diverse, maar gerelateerde onderzoeksachtergrond. Ze identificeerden gezamenlijke ambities en kansen met betrekking tot AI & weer- en klimaatrisico's, waaronder het schrijven van een position paper; het gezamenlijk begeleiden van masterstudenten; en het opzetten van onderwijssamenwerkingen om toekomstig talent te stimuleren. Ze bespraken het opzetten van een gerichte seedfund voor onderzoek en onderwijs, en het samenwerken met organisaties zoals overheden of onderzoeksinstituten, om de impact te vergroten.

Hightlights van "AI & Water Infrastructure"
Onder leiding van Elvin Isufi (EWI, AidroLab), Alexander Garzón Díaz (CEG, AidroLab) en Roberto Bentivoglio (CEG, AidroLab)
Deze breakout groep onderzocht de integratie van traditionele en data-gestuurde modellen in waterinfrastructuur, waarbij de waarde van het combineren van verschillende soorten expertise werd erkend. De discussie benadrukte de cruciale rol van menselijke operators bij besluitvorming en benadrukte de noodzaak om te begrijpen wat besluitvormers nodig hebben. Het werd duidelijk dat veel onderwerpen baat hebben bij een multidisciplinaire aanpak, en deelnemers identificeerden gezamenlijke kansen om problemen aan te pakken.

Doe mee met Klimaat & AI
Dit gezamenlijke evenement over klimaat en AI is bedoeld om (early career) wetenschappers van alle faculteiten van de TU Delft samen te brengen. We bieden een veilige omgeving waarin verschillende perspectieven elkaar kunnen ontmoeten en nieuwe mogelijkheden en samenwerkingen kunnen verkennen. Om ervoor te zorgen dat deze evenementen van waarde zijn voor onze onderzoekers, zijn we actief op zoek naar ideeën voor nieuwe onderwerpen op de intersectie van klimaat en AI. Ben je wetenschapper aan TU Delft (PhD, postdoc, faculty staff) en geïnteresseerd in dit snijvlak, neem dan deel aan de discussie over klimaat- en AI-gerelateerde thema's bij het volgende evenementen! Een tweede Climate-AI workshop staat gepland voor januari 2025.

Was je er bij en wil je de discussie volgen, of heb je dit evenement op 3 oktober moeten missen, maar wil je op de hoogte blijven van de volgende klimaat & AI evenementen? Neem contact op met het CAP+AI organisatieteam via Charlotte Boelens (community manager TU Delft AI Labs & Talent Programme).