Proefbelasting historische kademuur
Om beter inzicht te krijgen in historische kademuren heeft een diverse groep onderzoekers een kademuur in Amsterdam op de proef gesteld. Verschillende groepen van de TU Delft bundelden hun krachten tijdens een test in het oude centrum van Amsterdam, als onderdeel van het programma Bruggen en kademuren (PBK).
In september en oktober 2024 plaatsten ze een zware last, in de vorm van eerst een zware vrachtwagen en daarna met water gevulde containers, op de muur.
Een proxy voor de conditie van de muur
Daan ter Meulen van de afdeling Waterbouwkunde monitorde trillingen. Versnellingsgegevens werden zowel voor als na de proef verzameld om dynamische kenmerken van de constructie (zoals eigenfrequenties, modusvormen en dempingsratio's) te identificeren en te vergelijken. Dit moet aantonen of monitoring op basis van trillingen een proxy kan zijn voor de beoordeling van de staat van de constructie.
Kernen werden uit de kademuur geboord, om zo het metselwerk in het lab van de TU Delft te karakteriseren.
Mechanische eigenschappen karakteriseren
Uday Jain en Rita Esposito, van de afdeling Applied Mechanics, namen samples van het metselwerk. Laboratoriumtesten op deze kernen karakteriseren de mechanische eigenschappen. Dergelijke kademuren werden meer dan een eeuw geleden gebouwd met andere materialen en technieken dan vandaag de dag gebruikelijk zijn. Daarom ontbreekt er vandaag de dag kennis over het gedrag van deze historische muren. De tests zullen inzicht geven in de druk-, schuif- en bindingseigenschappen en in de variatie door de dikte en de hoogte van de muur (boven en onder water).
Besluitvorming voor historische infrastructuur
Satyadhrik Sharma, Michele Longo en Francesco Messali, van de afdeling Applied Mechanics, gebruikten bovenstaande tests om gedetailleerde ‘numerical finite element models’ van de Amsterdamse kades te kalibreren en zo scenario's voor de hele stad te simuleren. Dit kan waardevolle inzichten opleveren die de gemeente Amsterdam ondersteunen bij het nemen van betere beslissingen voor haar historische infrastructuur.
Onderzoekers van Deltares zullen de resultaten van de proef evalueren om te zien of het mogelijk is om schattingen van de betrouwbaarheid van Amsterdamse kades te actualiseren.
Voorbeeld van een op trillingen gebaseerde meetopstelling na de proefbelasting. Tijdens de belasting werden de tanks gevuld met water om een maximale druk van 20 kPa op het oppervlak te bereiken.