POW: relax en reflecteer in tijdelijke woonkamer

Nieuws - 22 oktober 2024 - Communication BK

Ontspannen met een boek in een luie stoel of op de bank, leeslampje aan en kopje thee erbij, een spelletje doen met medestudenten en docenten in de woonkamer. De open haard brandt nog net niet. Vanaf dinsdag 5 tot en met donderdag 7 november is de Oostserre het centrale punt voor de Persoonlijke Ontwikkelingsweken (POW) voor onze Bachelor studenten. Kristel Aalbers, programma coördinator POW, vertelt waarvoor deze reflectiedagen zijn bedoeld.

Kristel Aalbers: “Ikzelf vind het na een drukke periode altijd fijn om in de tuin te werken of het huis op te ruimen, dan orden ik naast de tuin en het huis ook meteen m’n gedachten en ontstaan er de beste plannen. De POW biedt precies dat: ruimte om na te denken over hoe je de afgelopen periode ervaren hebt en ook tijd om na te denken en te dagdromen over hoe je je wilt ontwikkelen. Het POW-notitieboekje met de OntWikkel en de grote variëteit aan interessante en leuke activiteiten die we tijdens de POW organiseren helpen daarbij.”

Reflectie en ontwikkeling

In de Bachelor vernieuwing is de introductie van de POW misschien wel de meest in het oog springende verandering. Een week voor studenten waarin het ‘doorhollen’ in het onderwijsjaar even wordt onderbroken.

Het was een van de meest gehoorde ‘opmerkingen’ van studenten. Altijd maar ‘door door door’ en geen tijd voor ontspanning, reflectie of persoonlijke verdieping. Tijdens de Persoonlijke OntwikkelingsWeek / POW blikken studenten terug op de afgelopen onderwijsperiode, maar zij blikken ook vooruit. Hierbij kunnen zij zelf bepalen waar zij behoefte aan hebben voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Scala aan activiteiten binnen en buiten

Kristel: “Tijdens de POW is er ontzettend veel te doen op allerlei vlakken: van creatief tot sportief, alleen of samen, op Bouwkunde, buiten of juist thuis, met activiteiten die je blik verbreden of op een specifiek onderwerp verdiepen.” Op dinsdag, woensdag en donderdag kunnen studenten in de tot POW-woonkamer omgetoverde Oostserre elkaar en docenten ontmoeten. Ze kunnen hier werken aan hun digi-skills, podcasts luisteren of ‘boekwurmen’. Er zijn plekken om te lezen, luisteren, bewegen en te dagdromen met een koekje bij de thee of koffie. Ook kunnen studenten hier een inspirerende, interactieve sessie bijwonen met als titel BK OPEN met Catherine Koekoek, curator bij de Architecture Biënnale Rotterdam. Verder zijn er workshops te volgen, bijvoorbeeld over filosofie en taal, of improvisatie. En natuurlijk kunnen studenten zich oriënteren op mogelijke minoren, studeren in het buitenland en masterprogramma’s.

Kristel Aalbers

“Het zou niet oké zijn om alleen een binnenprogramma te hebben en zo is er ook met inzet van veel collega’s en externen voor studenten die daar behoefte aan hebben een buitenprogramma,” vertelt Kristel. Dus ook aan buitenactiviteiten is er volop te kiezen: een wandeltocht in Midden-Delfland met ‘wandelprofessor’ Zef Hemel, snoeien en planten in het living lab productiebos van de TU Delft samen met Peter de Jong of flink knallen op de racefiets?

Kristel: “Er is een beslisboom ontwikkeld die studenten helpt om te bepalen welk soort activiteiten bij hen past. Ook hangen er net als bij een festival, programmaposters in de woonkamer.” Het complete activiteitenoverzicht is vinden op Brightspace.

De POW-activiteiten die we aanbieden zijn voor alle bachelor Bouwkunde studenten. Voor sommige activiteiten wordt vooraf ingetekend, voor andere activiteiten geldt dat niet en hanteren we het ‘first come, first serve’ principe. De POW-woonkamer en de BK OPEN sessies zijn voor iedereen toegankelijk, dus: voel je welkom!

Rol van docenten bij POW

Het dubbele doel van de POW is meer lucht in het onderwijsprogramma voor zowel studenten als docenten en meer tijd en ruimte voor reflectie. Daarom zijn week 1.10 en week 3.10 roostervrije weken waarin studenten nadenken over wie ze zijn en hoe ze zich willen ontwikkelen, wat ze daarvoor nodig hebben en hoe ze dat combineren met de vakken die ze volgen.

Docenten die lesgeven in de bachelor Bouwkunde hebben tijdens de docenteninstructies ook allemaal een POW-notitieboekje met OntWikkel en een toelichting op de POW ontvangen. “Hen is gevraagd bij de eerste sessie van een vak na de POW niet alleen de leerdoelen van het vak te bespreken, maar ook de studenten te bevragen wat de leervraag is die zij tijdens de POW voor zichzelf opgesteld hebben. Zo wordt besproken of de leerdoelen van het vak en leervragen van de studenten samengaan,” aldus Kristel.

Ook studenten vanuit OC, Stylos en FSR waren betrokken bij de vormgeving van POW. In een eerder interview antwoorden Sophie de Kruijf op de vraag waar ze het meeste naar uitkijkt: “Reflectie vind ik erg belangrijk. Want waar sta ik voor? Wie ben ik als ontwerper? Wat wil ik toevoegen? In het huidige curriculum is daar weinig of pas laat aandacht voor.” Bodil Bary: “Ik ben een voorstander van meer lucht in het curriculum, zodat ik skills kan leren waar ik normaal geen tijd voor heb, maar die ik wel nodig heb om de bachelor goed te voltooien. Bijvoorbeeld door te leren hoe ik het beste een portfolio maak.”

Meer informatie

Benieuwd naar het programma van de eerste POW in week 1.10 (5 tot 7 november)? Het complete activiteitenoverzicht is, naast alle andere informatie, te vinden op de speciale Brightspace pagina. Kom gerust langs!

Kristel Aalbers (Urbanism) is facultair programma coördinator POW. Vragen? Mail naar pow-bk@tudelft.nl

Meer weten over de Bachelorvernieuwing en eerder geplaatste artikelen en interviews lezen, kijk dan bij: