NWO Award voor Deepti Adlakha en Marie Curie Grant voor Henriette Bier

Nieuws - 11 juni 2024 - Communication BK

Twee onderzoekers bij onze faculteit hebben beurzen ontvangen voor hun onderzoeksvoorstellen. Deepti Adlakha ontvangt een persoonlijke NWO-beurs voor onderzoek naar de effectiviteit van City climate actions plans. Henriette Bier ontvangt een Marie Skłodowska-Curie Actions Staff Exchange 2023 voor ArchiSpace, onderzoek dat is gericht op de ontwikkeling van betrouwbare en veilige buitenaardse nederzettingen in samenwerking met masterstudenten en PhD'ers.

NWO Open Science - XS Klimaatactieplannen voor steden

Steden formuleren klimaatactieplannen met beloftes om de CO2-uitstoot te verminderen. Zulke plannen kunnen aanzienlijke voordelen opleveren, maar er is momenteel geen betrouwbare methode om te controleren hoe goed ze zijn. Zonder een goede evaluatie zouden deze plannen wel eens loze beloften kunnen zijn. Dit project gaat een nieuwe transdisciplinaire methode ontwikkelen om klimaatactieplannen systematisch te evalueren op het snijvlak van milieu-, economische, sociale, gezondheids- en gedragswetenschappen. Deze aanpak zal internationale vergelijkingen mogelijk maken, wat zal leiden tot belangrijke vooruitgang in klimaatactie en het garanderen van mondiale verantwoording.

Stadsbesturen hebben een operationele schaal die bevorderlijk is voor de implementatie van klimaatmaatregelen in verschillende sectoren. Ook al verschillen hun bevoegdheden, steden controleren belangrijke gebieden zoals energie, transport, gebouwen, grondgebruik, stadsplanning, parken, afvalbeheer en watervoorziening. Dit project gaat een empirisch onderbouwde methode ontwikkelen en testen om klimaatactieplannen te beoordelen in tien Europese steden die een extreem risico lopen door klimaatverandering. Samen met lokale gemeentebesturen zal het onderzoek hen voorzien van praktische hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat klimaatmaatregelen duidelijk en meetbaar zijn.
Dit project zal een reëel effect hebben door beleidsmakers te helpen de voortgang van klimaatverplichtingen in realtime te volgen. Op de lange termijn zal het de kloof tussen onderzoek en beleid overbruggen en de samenwerking tussen belanghebbenden bij klimaatmaatregelen en stadsdepartementen stimuleren.

Marie Curie Grant – ArchiSpace

ArchiSpace wil betrouwbare en veilige buitenaardse nederzettingen ontwikkelen die astronauten afdoende beschermen tegen de vijandige omgeving van de maan of Mars. Het doel is om prototypes van subsystemen te ontwerpen en te bouwen (bijv. woon- en werkruimten, enz.) van menselijke infrastructuren die op planetaire oppervlakken kunnen worden gebouwd en die zullen worden getest in planetaire analoge omgevingen.
Het project pioniert een nieuw gebied van interdisciplinair en intersectoraal onderzoek in Europa door een brug te slaan tussen ruimtewetenschappen en architectuur. De te ontwikkelen menselijke nederzettingen zullen bestaan uit een constructie met een lage milieu-impact die steunt op AI-ondersteund computationeel ontwerp, robotachtige constructie en in situ gebruik van hulpbronnen. De ambitie is om deze duurzame planetaire benadering te zijner tijd op aarde toe te passen. ArchiSpace bevordert innovatief internationaal, intersectoraal en interdisciplinair onderzoek dat het potentieel heeft om bij te dragen aan het concurrentievermogen en de groei van Europa.

Meer informatie

Deepti Adlakha is onderzoeker bij de afdeling Urbanism; lees meer over de NWO SGW Open Competitie XS.

Henriette Bier is universitair hoofddocent bij de afdeling Architecture en geeft leiding aan het Robotic Building lab.