Caroline Newton – de nieuwe BK ED&I officer

Nieuws - 28 november 2024 - Communication BK

Met een tweejarige programma wil Caroline Newton, de nieuwe ED&I officer per 1 januari 2025, diversiteit en inclusie binnen de faculteit bevorderen. Haar strategische aanpak richt zich op twee hoofddoelen: het verbeteren van een inclusieve academische werkomgeving en het systematisch integreren van diverse invalshoeken. “Drie pijlers - kruispuntdenken, neurodiversiteit en dekolonisatie - staan centraal in deze strategie,” licht Caroline toe.

Kruispuntdenken

In de architectuur en stedenbouw helpt kruispuntdenken docenten en onderzoekers te begrijpen hoe gebouwen en steden ongelijkheid kunnen versterken of juist meer inclusiviteit kunnen brengen voor iedereen en in al hun verscheidenheid. Deze manier van kijken stelt vragen zoals: wie profiteert van hoe de ruimte nu is ingericht, wie heeft invloed gehad op het ontwerp, en hoe verschillende groepen toegang hebben tot en omgaan met gebouwen en openbare ruimten.

Caroline: “Kruispuntdenken of een intersectionele benadering van architectuur en stedenbouw laat zien hoe stedelijk ontwerp ongelijkheden in stand kan houden of kan verminderen. Denk bijvoorbeeld aan openbaar vervoersystemen: als routes en dienstregelingen worden gepland zonder rekening te houden met de behoeften van mensen met een laag inkomen, mensen met een beperking of mensen die buiten de normale werktijden werken, kunnen deze groepen te maken krijgen met aanzienlijke belemmeringen in hun mobiliteit. Dit gebrek aan toegankelijkheid kan hun toegang tot werk, onderwijs en essentiële diensten beperken, waardoor sociale en economische verschillen worden versterkt. Door kruispuntdenken te integreren in de planning kunnen we stedelijke ruimten creëren die inclusief en rechtvaardig zijn voor alle bewoners.”

Dr. Caroline Newton

Niet alleen in het onderwijs is kruispuntdenken van belang, ook in onze organisatie. “In de faculteit moeten we ook kijken naar het eigen beleid. En de eigen cultuur evalueren om verschillende identiteiten beter te ondersteunen. En indien nodig, nieuw beleid vaststellen dat specifieke uitdagingen van ondervertegenwoordigde groepen aanpakt.”

Ruimte voor neurodiversiteit

Neurodivergentie omvat een verscheidenheid aan natuurlijke variaties in hersenfuncties. Denk aan autisme, ADHD en dyslexie, maar ook HSP en hoogbegaafdheid. Dit zijn niet zomaar verschillen, maar duidelijke sterke punten die bijdragen aan de menselijke diversiteit. Caroline: “Het erkennen en waarderen van deze unieke cognitieve profielen is cruciaal, vooral in de academische wereld, waar deze eigenschappen innovatie en creativiteit kunnen stimuleren.”

Dekolonisatie van het onderwijs

De derde pijler betreft het dekoloniseren van het onderwijs. Hierbij kijken we naar onderwijsinhoud en -structuren die beïnvloed zijn door de koloniale geschiedenis en herwaarderen we deze. “Het gaat in op de dominantie van westerse ideologieën die niet-westerse en oorspronkelijke perspectieven marginaliseren. We willen hiermee een meer rechtvaardige en inclusieve onderwijsomgeving creëren door de integratie van diverse culturele kennissystemen, licht Caroline toe. “Concreet komt dit neer dat we ervoor te zorgen dat onderwijsmateriaal en -praktijken de wereldwijde kennisdiversiteit weerspiegelen. Het dekoloniseren van het curriculum bereidt studenten voor op een geglobaliseerde wereld, het vergroten van hun begrip van verschillende culturen en het stimuleren van kritisch denken, cultureel bewustzijn en sociale verantwoordelijkheid.”

In de faculteit moeten we ook kijken naar het eigen beleid. En de eigen cultuur evalueren om verschillende identiteiten beter te ondersteunen.

Hoe wordt dit concreet gemaakt?

Voor de komende twee jaar heeft Caroline een voorstel gemaakt waarin de drie bovenstaande speerpunten aandacht krijgen in onze faculteit. Naast een reeks van voorstellen die ze heeft opgesteld, is het de bedoeling om samen op te trekken met Community Officer Cecile Calis, die afgelopen jaren de focus heeft gelegd op het stimuleren van dialoog en het met elkaar in contact brengen van medewerkers en studenten uit de hele faculteit. Sommige events zijn uniek, andere evenementen zoals het inmiddels bekende community diner komen terug en zijn gericht op een diepgaand gesprek en evaluatie.

Meer informatie

Caroline Newton (Urbanism) startte in 2019 als Van Eesteren Fellow aan onze faculteit. Ze is stedenbouwkundige, architect en politicoloog en richt zich op de sociale en politieke impact van ontwerp. Ze is verbonden aan het Centre for the Just City en haar onderzoek richt zich op vraagstukken van ruimtelijke rechtvaardigheid en de rol die ontwerp en kruispuntdenken kunnen spelen in het nastreven van een rechtvaardige stad. Caroline stelt dat ontwerp en strategische planning vormen van verzet kunnen zijn die de huidige kapitalistische systemen in vraag stellen en ruimte scheppen voor alternatieve en inclusieve toekomstbeelden. In maart stelt ze haar open access boek ‘Envisioning Spatial Justice’ voor waarin deze aspecten worden belicht. 

Kijk op de EDIC webpagina’s voor meer informatie en events.

Download hier het visiedocument.