Bouwkunde gastheer van het European Network of Housing Research (ENHR)

Nieuws - 10 juli 2024 - Communication BK

Huisvesting staat in Nederland en veel Europese landen hoog op de politieke agenda. Er zijn veel dringende huisvestingsproblemen die vandaag de dag moeten worden opgelost. Bouwkunde is gastheer en organisator van het ENHR-congres in Delft op 26-30 augustus 2024. Dit congres legt de nadruk vooral op hoe deze problemen kunnen worden opgelost. Het algemene thema van de conferentie van dit jaar is dan ook ‘Making Housing Systems work: Evidence and Solutions.’

Van beleid naar oplossing

In veel landen is een veel grotere vraag naar woningen dan een paar jaar geleden werd voorspeld en wonen in de bestaande voorraad wordt steeds duurder, deels door slechte isolatie en hoge energieprijzen. Woningen zijn nauwelijks meer beschikbaar of betaalbaar voor jongeren, lage- en middeninkomens, vooral in grotere steden. Marginalisering, segregatie en betaalbaarheid staan daarom weer op de politieke agenda.

De afgelopen twee jaar heeft de minister van Wonen in Nederland een indrukwekkend aantal beleidsvoorstellen gelanceerd over verschillende aspecten van de woningmarkt. Maar ook minder gevestigde en veelbelovende nieuwe vormen van wooninitiatieven komen aan bod, zoals de ontwikkeling van een derde sector van wooncoöperaties. Deze kunnen een deel van de oplossing zijn voor sociale, betaalbaarheids- en milieu-uitdagingen op onze woningmarkten. Betaalbaarheidsproblemen kunnen ook worden opgelost door de energietransitie en door woningen op een geïndustrialiseerde manier te produceren. Beide onderwerpen zullen in detail besproken worden tijdens de plenaire vergaderingen.

Programma voor iedereen

Naast plenaire bijeenkomsten en workshops zijn er een reeks andere activiteiten, zoals meerdere excursies naar woningbouw- en stedenbouwprojecten in Delft en omgeving, twee woningbouwgerelateerde tentoonstellingen in de Oostserre ('Visie Team Wonen' en 'Collaborative Housing in Delft'), boekpresentaties en een filmvertoning. Promovendi hebben een speciale dag om hun werk te presenteren en te bespreken, tijdens het "New Housing Researchers Colloquium" op maandag 26 augustus. En studenten die als vrijwilliger meehelpen met de conferentie krijgen gratis toegang tot al deze activiteiten.
Decaan Dick van Gameren zal samen met een een vertegenwoordiger van het nieuwe ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening het congres openen in het Aula Congrescentrum.

Meer informatie

• Het congres vindt plaats van 26 tot en met 30 augustus in de aula en op de faculteit Bouwkunde van de TU Delft.
  • Meer informatie over het programma en de sprekers is te vinden op ENHR 2024 Delft.
  • Aanmelden voor het congres kan hier.
  • Van de faculteit Bouwkunde zijn veel wetenschappers nauw betrokken bij de organisatie. Het wetenschappelijke comité bestaat uit: Peter Boelhouwer (voorzitter), Marja Elsinga, Vincent Gruis, Willem Korthals Altes, Henk Visscher, Darinka Czischke en Marietta Haffner – allen van de afdeling MBE.