Het ontwerpen van een ‘Klimaatverandering-game’ als innovatief onderwijsvak
De nieuwe generaties van vandaag, vooral jongeren, zullen tijdens hun leven te maken krijgen met voortdurende veranderingen in landschappen. Is het mogelijk om jonge mensen bewust maken hoe klimaatverandering onze landschappen en steden zal veranderen? Kunnen we kinderen en studenten betrekken bij het mede ontwerpen van het landschap, rekening houdend met het veranderende de klimaat?
Om dit te realiseren is vanuit het Comenius-programma een nieuwe experimentele ontwerpstudio opgezet. Dit vak is bedoeld voor studenten om te kijken hoe we kinderen met meerdere sociale innovaties kunnen betrekken bij vraagstukken rondom klimaatverandering. De opzet is om dit te doen door middel van het ontwerpen van verschillende soorten buitenspellen, zoals kunstinstallaties, visuele spellen en rollenspellen. Het spel wordt het hulpmiddel waarmee studenten en kinderen informatie kunnen opdoen, de wereld vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken en uiteindelijk de toekomstige wereld kunnen bedenken en veranderen.
Ontworpen ervaringen
Games zijn ‘ontworpen ervaringen’ waarbij spelers kunnen leren door te doen en te zijn, in plaats van alleen informatie te absorberen zoals in traditionele educatieve vormen. Door verschillende rollen en perspectieven aan te nemen, roept de educatieve spelervaring emoties op die helpen een nieuw bewustzijn te verwerven, een complexere visie op de toekomst te ontwikkelen en een positieve en concrete verandering op de gekozen plek teweeg te brengen.
Tijdens het vak verkennen studenten een toegewezen landschap en passen ze de concepten van spel, ontwerp en klimaatverandering toe. Zo bouwen zij ter plaatse een collectief buitenspel voor kinderen. Er zullen speelse, emotionele, artistieke en buitenleermethoden en co-designmethoden met kinderen worden toegepast. Als eindresultaat zullen de studenten de installaties ter plaatse bouwen en de betrokken kinderen uitnodigen om de voorgestelde landschapsspellen samen te spelen en te testen.
De Groen van Prinsterer Basisschool in Voorburg is betrokken bij dit vak, en er zal een groot evenement worden georganiseerd waarbij meerdere scholen op nationaal niveau betrokken zijn. Na afloop van deze innovatieve ontwerpstudio zal er een tentoonstelling en een boekpublicatie volgen die internationaal gepromoot worden in het kader van het Comeniusproject.
Meer informatie
Voor de ontwerpstudio ‘Klimaatverandering als spel. (Co)Designing with Children the Landscape of the Future”, ondersteund door het prestigieuze Comeniusprogramma, kan nu worden ingeschreven door masterstudenten architectuur, landschapsarchitectuur en stedenbouw.
Het Comeniusprogramma is het belangrijkste onderwijsinnovatieproject in Nederland en Europa. Laura Cipriani ontving in 2023 de prestigieuze Comenius Grant voor dit onderwijsproject.