CollectieveKracht en TU Delft ontwikkelen onderzoeksinstrument voor burgercollectieven

Nieuws - 13 oktober 2022 - Webredactie

CollectieveKracht en TU Delft bundelen de krachten om een nieuw onderzoeksinstrument te ontwikkelen voor burgercollectieven. Het instrument gaat burgercollectieven helpen bepalen welke regels en afspraken het beste bij hun organisaties passen. Het project is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Erasmus Trustfonds: het officiële steunfonds van de Erasmus Universiteit voor wetenschappelijk onderzoek.

Dankzij deze bijdrage kunnen dr. Amineh Ghorbani (TU Delft) en de onderzoeksgroep van prof. Tine De Moor (Rotterdam School of Management) aan de slag met het ontwikkelen en implementeren van een innovatief onderzoeksinstrument op basis van ‘Agent-Based Modelling and Simulation’ (ABMS). Het instrument ondersteunt burgercollectieven in het maken van keuzes voor regels en afspraken voor hun organisaties door de kenmerken van veel collectieven met elkaar te vergelijken.  Hoe meer burgercollectieven het onderzoeksinstrument gebruiken, hoe nauwkeuriger het beslissingsondersteunende systeem werkt.

Over CollectieveKracht

CollectieveKracht is hét kennisplatform van en voor burgercollectieven uit alle sectoren: van energie tot wonen, van zorg tot voedsel. CollectieveKracht verbindt en helpt burgercollectieven om zich veerkrachtig te ontwikkelen en obstakels samen te overwinnen. Het kennisplatform voorziet burgercollectieven van betrouwbare, wetenschappelijk onderbouwde kennis. De wetenschappers verbonden aan het Sciencelab van CollectieveKracht vervullen daarin een belangrijke functie. Kijk voor meer informatie op www.collectievekracht.eu.