Carola Hein als eerste Leiden-Delft-Erasmus hoogleraar benoemd

Nieuws - 13 april 2022 - Communication BK

Antropologen, planners, architecten en ontwerpers kunnen veel leren van elkaars benaderingen en betrokkenheid in professionele en onderzoekspraktijken. De verbinding tussen design en sociale wetenschappen is voor professor Carola Hein een key issue.

'Om toekomstscenario’s te kunnen ontwerpen moeten we eerst het verleden en heden begrijpen', zegt Hein.  'Voor ontwerpers aan de TU Delft is dat niet altijd vanzelfsprekend. De studenten doen veel met etnografie van architectuur of interviews, maar hebben weinig grip op wat het betekent om onderzoek met mensen te doen.' aldus Hein. Antropologen onderzoeken machtsstructuren, ook die waarin architecten en planners betrokken zijn. Planners werken mee aan de transformatie van buurten vanuit de doelstelling van stedelijke revitalisering. Antropologen, met nauwe aandacht voor de machtsdynamiek in besluitvormingsprocessen, kunnen dezelfde transformatie onderzoeken in termen van gentrificatie. Hein ziet daar vanuit haar nieuwe positie als Leiden-Delft-Erasmus hoogleraar mooie kansen voor samenwerking met antropologiestudenten die ervaring hebben met etnografisch onderzoek.

Dubbelbenoeming

Carola Hein, Hoogleraar Architectuur & Stedenbouwgeschiedenis TU Delft, is sinds januari 2022 ook verbonden aan het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie van de Universiteit Leiden en aan de Erasmus School for History, Culture and Communication als Hoogleraar Water, Havens en Historische Steden. Op het eerste oog wellicht een vreemde combinatie, maar voor Hein is het juist heel logisch: ‘Zonder begrip van het verleden en heden, kunnen we geen toekomstscenario’s ontwerpen.'

Hein is de kartrekker van het Leiden-Delft-Erasmus PortCityFutures programma en is als eerste 'dubbelbenoemd' binnen de Leiden-Delft-Erasmus samenwerking: naast hoogleraar aan de TU Delft ook hoogleraar aan de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze dubbelbenoeming bouwt voort op de Unesco-Leerstoel ‘Water, Ports and Historic Cities’ die Hein onlangs kreeg toegewezen. Hein heeft er zin in: ‘Ik vind het mooi en een beetje spannend maar ik zie vooral kansen om diverse werelden bij elkaar te brengen.’

Meer informatie

Dit artikel is een samenvatting van een eerder verschenen bericht op Leiden-Delft-Erasmus Universities.

Lees meer over het LDE PortCityFutures programma en berichtgeving over de benoeming de UNESCO leerstoel ‘Water, Ports and Historic Cities’.

De nieuwe minor over dit onderwerp start in september 2022.

Headerbeeld: Foto door Martin Damboldt via Pexels