Studie van scenario's: luchtvaart draagt - op dit moment - waarschijnlijk niet bij aan de doelstellingen van Parijs
We weten allemaal dat de emissies van de luchtvaart toenemen. Het klimaatakkoord van Parijs kent geen klimaatdoelstellingen specifiek voor de luchtvaart, maar targets voor het verminderen van de klimaatimpact van de luchtvaart bestaan wel degelijk in ander beleid, regelgeving en onderzoek. Is het tempo van innovatie en beleid echter hoog genoeg om de luchtvaart wel te laten bijdragen aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs? En: wat zou het langetermijneffect kunnen zijn van de huidige Covid-19 crisis op de klimaatimpact van de luchtvaart?
Een team van onderzoekers van de TU Delft en andere Europese instellingen, onder leiding van prof. Volker Grewe, DLR en TU Delft hoogleraar Vliegtuiggeluid en klimaateffecten, rekenden de scenario’s door om deze en andere vragen te beantwoorden in hun paper 'Evaluating the climate impact of aviation emission scenarios towards the Paris agreement including COVID-19 effects', dat in juni in Nature Communications is gepubliceerd.
Hun belangrijkste conclusies zijn ontnuchterend:
- De emissiedoelstellingen die zijn gespecificeerd in beleid over duurzame luchtvaart, zoals in het ACARE Flightpath 2050, zullen waarschijnlijk de klimaatimpact van de luchtvaart stabiliseren en daarmee bijdragen aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs, ervan uitgaande dat de bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming van de aarde wordt gemaximeerd op 5%.
- Het CORSIA-compensatieprogramma in zijn huidige vorm - d.w.z. zonder rekening te houden met niet-kooldioxide-effecten - zal met een waarschijnlijkheid van 90 procent niet voldoen aan de klimaatdoelstellingen die zijn gericht op de limiet van 1,5 graden Celsius tussen 2025 en 2064.
- Het is ook waarschijnlijk dat de sector door trage technologische innovatie en een gebrek aan duurzame vliegtuigbrandstoffen onvoldoende kan bijdragen aan Parijs.
Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met verscheidene Europese wetenschappers in het kader van de ECATS-associatie. Naast Prof. Volker Grewe, Dr. Arvind Gangoli Rao en Ir. Joris Melkert van de sectie Flight Performance & Propulsion deel aan dit onderzoek.
Samenvatting van het paper:
“Aviation is an important contributor to the global economy, satisfying society’s mobility needs. It contributes to climate change through CO2 and non-CO2 effects, including contrail-cirrus and ozone formation. There is currently significant interest in policies, regulations and research aiming to reduce aviation’s climate impact. Here we model the effect of these measures on global warming and perform a bottom-up analysis of potential technical improvements, challenging the assumptions of the targets for the sector with a number of scenarios up to 2100. We show that although the emissions targets for aviation are in line with the overall goals of the Paris Agreement, there is a high likelihood that the climate impact of aviation will not meet these goals. Our assessment includes feasible technological advancements and the availability of sustainable aviation fuels. This conclusion is robust for several COVID-19 recovery scenarios, including changes in travel behaviour.”
Lees het hele paper: Evaluating the climate impact of aviation emission scenarios towards the Paris agreement including COVID-19 effects | Nature Communications
Auteurs: Volker Grewe, Arvind Gangoli Rao, Tomas Grönstedt, Carlos Xisto, Florian Linke, Joris Melkert, Jan Middel, Barbara Ohlenforst, Simon Blakey, Simon Christie, Sigrun atthes en Katrin Dahlmann.
Meer informatie:
Prof.dr. V. (Volker) Grewe
Professor Aircraft Noise and Climate Effects, TU Delft
✉ V.Grewe@tudelft.nl