Eerste experiment naar fietsgedrag op Leeghwaterstraat
De Leeghwaterstraat op de TU Delft Campus is officieel in gebruik genomen als living lab voor onderzoek naar het fietsgedrag en autonoom rijden. Eind oktober vond het eerste fietsexperiment plaats in de straat met ongeveer 50 deelnemers, die in Delft waren voor een internationaal fietscongres.
Zij fietsten 1,5 uur lang op de Leeghwaterstraat heen en weer en voerden daarbij een aantal opdrachten uit. Zo moesten ze elkaar in twee groepen tegemoet fietsen en passeren, juist in groepjes over de straat rijden of op een kruising invoegen.
De deelnemers droegen allemaal een rood petje met daarop een specifieke markering, waarmee ze goed te herkennen en te volgen zijn op de camerabeelden.
Camera’s, radarsensoren en wifi-trackers
Langs de Leeghwaterstraat werden eerder dit jaar masten neergezet voor het monitoren van auto-en fietsverkeer.
Die zijn uitgerust met onder meer camera’s, radarsensoren en wifi-trackers. Om het experiment goed te kunnen uitvoeren, was een deel van de Leeghwaterstraat afgezet.
Verbeteren infrastructuur
Het doel van het experiment is om met behulp van empirische data fietsgedrag beter te kunnen begrijpen. Hiermee kunnen modellen voor fietsverkeer worden ontwikkeld, die kunnen worden gebruikt bij het verbeteren van ontwerpen voor bijvoorbeeld fietspaden en kruispunten.
Living lab
De experimenten lieten op een mooie manier zien op welke manier empirisch onderzoek naar fietsgedrag vormgegeven kan worden in een levensechte omgeving, vertelt Sascha Hoogendoorn-Lanser van de TU Delft. “De data die we hebben ingewonnen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om een theorie te ontwikkelen over de manier waarop fietsers elkaar op kruisingen passeren: met welke snelheid doen ze dat, hoeveel afstand houden ze en welke rol speelt ander verkeer. Ook biedt het living lab de mogelijkheid om op een veilige manier de effecten van bepaalde maatregelen te toetsen.”
Invloed van het weer
In de toekomst gaan de onderzoekers ook kijken naar de invloed van het weer op fietsgedrag en naar de interactie tussen fietsers, voetgangers en automobilisten, aldus Hoogendoorn-Lanser. Ook is het mogelijk om te kijken wat de impact van fysieke veranderingen op de TU Delft Campus hebben op het fietsgedrag, zoals de opening van een nieuwe onderwijsgebouw. “De mogelijkheden zijn eindeloos.”
Monitoring dashboard
Het experiment werd met bijzondere belangstelling gevolgd door Rolf Willems van de provincie Zuid-Holland, die de technische opstelling deels financierde. Hij kreeg onder meer uitleg over het monitoring dashboard waarop alle beelden in real time binnenkomen, en kunnen worden gecombineerd met andere data.
Urban Mobility Observatory
De Leeghwaterstraat is een van de testlocaties van het NWO project UMO (Urban Mobility Observatory). UMO is een initiatief van acht toonaangevende universiteiten en kennisinstellingen op het gebied van mobiliteit, verkeer en vervoer. UMO levert data, sensornetwerken en wetenschappelijke kennis en kunde om steden en regio’s haarscherp inzicht in verkeers- en vervoersstromen te kunnen bieden.