Onthulling nieuwe baanfiets voor Olympische Spelen Tokyo 2020
De Koninklijke Nederlandsche Wielrenunie (KNWU), fietsenleverancier KOGA en de TU Delft hebben woensdag 29 mei de nieuwe fiets voor het baanwielrennen onthuld. De fiets moet bijdragen aan goede resultaten op de Olympische Spelen die volgend jaar in Tokyo worden gehouden. In het ontwerp van de fiets is gezocht naar de optimale combinatie van lichtgewicht, aerodynamica en de individuele eigenschappen van de renner en het onderdeel waar hij of zij op uitkomt. Met de fiets verwacht men een tijdswinst van ongeveer 0,5 seconde op de teamsprint te kunnen boeken.
Voor de Olympische Spelen in Beijing ontwikkelde KOGA voor Theo Bos al een speciale fiets, de Kimera. Voor de spelen in Tokyo is nu een nieuwe reeks - specifiek op iedere renner afgestemde - baanfietsen voor de hele selectie ontworpen en ontwikkeld. De renners en staf van de nationale baanselectie vervulden een actieve rol bij de realisatie van de nieuwe fiets. Naast de samenwerking met de KNWU en TU Delft werkte KOGA in dit project ook samen met partners Pontis Engineering en Actiflow.
Foto credits: KOGA.
Rol van de wetenschap
De TU Delft is vanuit meerdere disciplines betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe baanfiets. Op de TU Delft wordt veel onderzoek gedaan naar de stabiliteit en de besturing van de fiets. Deze kennis is meegenomen in het nieuwe ontwerp van de baanfiets.
“Het is belangrijk de geometrie van de fiets zodanig op de rijder af te stemmen dat deze optimaal wendbaar is en tegelijkertijd al het vermogen dat de fietser levert wordt omgezet in voorwaartse snelheid”, legt onderzoeker Arend Schwab uit. Daarnaast hebben aerodynamici meegedacht over hoe de luchtweerstand nog verder verlaagd kon worden. Samen met Actiflow zijn er windtunneltesten in de windtullen op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft gehouden om de aerodynamica te optimaliseren.
Fiets om renner heen bouwen
Uiteindelijk krijgen alle olympische renners een custom-made KOGA baanfiets. Het frame en het stuur zijn afgestemd op de houding en lengte van de renners, zodat de fiets stabiel blijft. Dit is belangrijk want vooral sprinters oefenen op piekmomenten, bij de start of in volle sprint, ongekende krachten uit op de fiets. Arend: ”Sommige renners gaven aan dat ze tijdens de piekmomenten moeite hadden om de oude fiets overeind te houden. Aan het frame lag dat niet, dat was stijf genoeg. Het zit ’m puur in de stuurinrichting. Die bepaalt voor een groot deel de handeling qualities van de fiets.”
“De coach van de baanselectie had al ontdekt dat sommige renners eigenlijk op een te kleine fiets rijden”, vertelt Arend. “Voor ons als ontwikkelaars was het zaak om een fiets te bouwen die goed om de renner heen past zodat hij eenvoudig maximaal vermogen kan leveren. We hebben het dus omgedraaid. De fiets is niet eerst gebouwd om er later een renner op te zetten, maar hebben naar de renner gekeken en daaromheen zijn we een fiets gaan bouwen.” Het EK in Apeldoorn in oktober wordt het eerste moment voor de renners om hun custom-made fiets in competitie te testen.
Foto credits: KOGA.
Tevreden over samenwerking
Bondscoach Hugo Haak is tevreden over de nieuwe fiets: “De ontwikkeling van de nieuwe baanfiets is een heel mooi traject geweest met een fantastisch team van wetenschappers en specialisten om de beste en snelste baanfiets ter wereld te ontwikkelen. Het resultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen. Dit geeft ons een extra stimulans om er alles aan te doen om in Tokyo succesvol te zijn op de sprintnummers.”
Ook voor Arend Schwab als wetenschapper was het een mooi project. Enerzijds kon hij de expertise van zijn fietsonderzoek inzetten in de praktijk, anderzijds helpt deze opdracht hem ook verder in zijn lopende onderzoek. “Tot nu toe hebben we met ons onderzoek alleen gekeken naar de gewone stadsfiets. We hadden nog nooit gekeken naar wielrennen: fietsen op hoge snelheden in een bijzondere houding. Ik vind het super interessant om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Daar leren we weer ontzettend veel van.”
Harald Troost, International brand manager van KOGA , is tevreden over de samenwerking: “Begin maart tijdens het WK baanwielrennen in Polen hebben onze renners met zes wereldtitels bewezen dat ons huidige model KOGA Kimera zeer succesvol is. Met deze nieuwe “TOKYO” baanfiets bewijzen we als KOGA wederom onze innovatiekracht. Met alle partners is de afgelopen 2 jaar intensief samengewerkt hetgeen resulteert in een fiets die 35% stijver is, 15% lichter en 24% meer aerodynamisch”.
Meer informatie
TU Delft
Dr. Daan Bregman (Coördinator TU Delft Sports Engineering Institute), d.j.j.bregman@tudelft.nl, 06 2446 2917
Arend Schwab (Onderzoeker TU Delft), a.l.schwab@tudelft.nl, 06 2852 7539
Lenny Bakker (Persvoorlichter TU Delft), l.bakker-1@tudelft.nl, 06 4422 7176
KOGA
Harald Troost, h.troost@accell.nl