Studententeam Delft Hyperloop in 2019 SpaceX Hyperloop Pod Competitie
Studententeam Delft Hyperloop in 2019 SpaceX Hyperloop Pod Competitie
Van 15 tot en met 21 juli neemt studententeam Delft Hyperloop deel aan de SpaceX Hyperloop Pod Competitie in Los Angeles. Het team heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het ontwerp en de bouw van hun hyperloop pod, een soort capsule die in een vacuümbuis geen luchtweerstand ondervindt en hierdoor extreem hoge snelheden kan behalen. Hun doel is, naast de wedstrijd winnen, het verbreken van het wereldrecord van 467 km/u.
Razendsnel
De hyperloop is een transportsysteem, bestaande uit buizen. Hierin bewegen capsules, ook wel pods genoemd, voort. Doordat deze buizen vacuüm worden gepompt en de pods magnetisme gebruiken in plaats van wielen, ondervindt de pod vrijwel geen weestand en kan deze ontzettend hoge snelheden behalen tot wel 1080 km/u. Om de techniek voor dit concept verder te ontwikkelen, organiseert SpaceX CEO Elon Musk de SpaceX Hyperloop Pod Competitie. Deze race laat studenten over heel de wereld een prototype bouwen, met als doel een zo hoog mogelijke snelheid te behalen in een vacuümbuis van één kilometer lang. Dit jaar zal het Delftse team weer meedoen met hun nieuwe voertuig, Atlas 02.
Goede prestaties
De hyperloop-wedstrijd heeft drie keer eerder plaatsgevonden; het Delft Hyperloop team deed twee keer eerder mee en zette daarbij goede prestaties neer. Bij de wedstrijd in 2017 lieten zij honderden teams achter zich en wonnen zij de wedstrijd overall. In 2018 was er een nieuw criterium waar de teams op werden beoordeeld: topsnelheid. Ondanks technische tegenslagen haalde het team de finale. Hier haalde hun pod een snelheid van 142 km/h, goed voor de tweede plaats. De Duitse concurrentie van TU München ging er met de wereldtitel vandoor.
Elon Musk
Dit jaar is het de beurt aan een nieuw team van veertig TU Delft-studenten. Zij kregen één jaar de tijd om een volledig werkende pod te bouwen voor de race. Uit honderden teams werden er 22 geselecteerd om naar Los Angeles te komen. Hiervan mogen slechts drie teams daadwerkelijk de buis in voor de race. De teams moeten eerst in één week 122 veiligheidstesten doorstaan, voordat ze kans maken om bij deze laatste drie terecht te komen. “Op 15 juli beginnen de tests. Deze zijn bedoeld om aan te tonen dat ons voertuig naar behoren werkt en dat alle veiligheidseisen worden nageleefd. Allerlei elementen worden getest, zoals het remsysteem, of de pod het vacuüm in de buis aan kan en of de software goed werkt. Deze testen moeten allemaal succesvol worden afgerond voor de final run”, zo laat Team Captain Rieneke van Noort weten. Op basis van de prestaties in de testen worden de drie finaledeelnemers geselecteerd.
Spannend
Op 20 juli, een dag voor de wedstrijd, wordt duidelijk of de Delftse pod mag racen in die finale. Dit belooft nog spannend te worden want de afgelopen weken had het team al te maken met tegenslagen. Chief engineer Elja Ebbens: “In de laatste weken telt iedere minuut. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de testweek in Los Angeles, hebben we de afgelopen weken zelf vergelijkbare tests uitgevoerd. Hierbij bleek de theorie toch weer anders dan de praktijk. Gelukkig konden we deze tegenslagen overwinnen en gaan we nu met goede moed naar L.A.”